MIT ADHATNA AZ EMBER CSERÉBE LELKÉKÉRT
9. A lélekről való gondoskodás
Az ember testileg hasonlatos a meggyújtott gyertyához. A
gyertyának le kell égnie, az embernek pedig meg kell halnia. De a lelke
halhatatlan; éppen ezért nagyobb gondot kell fordítanunk a lélekre, mint
a testre. Mit használ az embernek, ha az egész világot megnyeri is, de lelkének kárát vallja? Vagy mit adhatna az ember cserébe lelkéért (Mt
16,26), amelyért, amint ez közismert, a világon semmiféle váltságdíj
nem adható. Ha egyetlen lélek önmagában drágább az egész világnál és egy
világi királyságnál, akkor hasonlíthatatlanul drágább a mennyek
országa. A lelket azért tartjuk a legdrágábbnak - ahogy Nagy Szent
Makáriosz mondja -, mert Isten semmi mással nem méltóztatott egyesülni
és közölni a maga szellemi természetét, semmiféle látható teremtménnyel,
egyes-egyedül az emberrel, akit teremtményei közül mindenki másnál
jobban szeretett (Prédikáció az értelem szabadságáról, 32. fejezet).
Nagy Szent Vazul, Teológus Szent Gergely, Aranyszájú Szent
János, Alexandriai Szent Cirill, Milánói Szent Ambrus és mások
ifjúkoruktól életük végéig szűzi életet éltek; egész életük a lélekről
való gondoskodásra irányult, nem a testre. Így nekünk is minden
igyekezetünket a lélekre kell fordítanunk; a testet csak azért kell
erősíteni, hogy segítse a lélek erősödését.
Ha önkényesen meggyötörjük testünket oly mértékig, hogy a lélek is
kárát vallja, akkor az efféle gyötrés oktalanságnak számít, még akkor
is, ha mindez egy erény megszerzéséért történt.
Ha majd az Úristen jónak látja, hogy az ember a saját bőrén
tapasztalja meg, mi a fájdalom, akkor ugyanő megadja hozzá a türelem
erényét is.
Így tehát a fájdalmaknak nem tőlünk, hanem Istentől kell jönniük.
10. Mivel kell a lelket táplálni?
Ha lelked hajlékát be akarod rendezni, mondja Szent Várszonofij,
akkor előbb készíts elő anyagot és minden szükségeset, hogy a művésznek
csak jönnie kelljen és alkotnia. Az ilyen épület számára szükség van:
szilárd hitre a falak felhúzásához; faablakokra, hogy a napfényt
áteresszék, mely megvilágítja a ház belsejét, hogy a legkisebb sötétség
se fészkeljen benne. A fából készült ablakok az öt érzékszerv, Krisztus
tiszteletreméltó keresztjével megszilárdítva, melyek áteresztik az
igazság jelképes Napjának fényét; az érzékszervek nem engedik, hogy
házadban ellenséged - aki a jónak gyűlölője – akár csak egy kis sötét
zugot is hagyjon. Azután szükség van tetőzetre, hogy napközben a nap heve ne égessen, se a hold ne ártson neked éjjel
(Zsolt 120,6). A tetőzetet az Isten iránti szeretet rögzíti, hogy
befödvén a házat, soha meg ne fogyatkozzék és ne engedje, hogy a Nap
lenyugodjék haragod fölött, s nehogy úgy lásd meg a Napot az ítélet
napján, mint aki leleplez téged és megéget a gyehenna tűzében, sem a
Holdat, amely tanúsítja éjjeli csüggedésedet és lustaságodat. Végül
szükség van ajtóra, mely bevezet a házba és őrzi a ház lakóját. Ez alatt
értsd a jelképes ajtót, Isten Fiát, aki azt mondja: Én vagyok az ajtó.
Ha így rendezed be lelkednek hajlékát, s ha nem lesz benne semmi olyan,
ami nem illő és nem Istennek tetsző, akkor eljő áldott Atyjával és
Szent Lelkével és lakóhelyet készít nálad és megtanít arra, mi a lélek
békéje, s kimondhatatlan békével tölti el szívedet (Varszonofij, 171.
válasz).
A lelket Isten
igéjével kell táplálni, mert Isten igéje, ahogy Teológus Szent Gergely
mondja, angyali kenyér, vele táplálkoznak az Istenre éhes lelkek. Az
embernek leginkább az Újszövetség és a Zsoltároskönyv olvasásában kell
elmélyülnie: az Evangéliumot és az apostolok leveleit a szent ikonok
előtt állva kell olvasni, de a zsoltárokat ülve is lehet. A szentírásolvasástól az értelem meg szokott világosulni, amely ettől isteni változáson megy át.
Annyira ki kell palléroznia az embernek magát, hogy az elme
mintegy ússzon az Úr törvényében, melynek vezetése mellett kell
elrendeznie életét is.
Nagyon hasznos Isten igéjének magányos olvasása és az egész
Bibliának értelmes végigolvasása. Egyéb jócselekedeteket leszámítva, az
efféle erőfeszítésért az Úr nem hagyja az embert kegyelem nélkül, hanem
eltölti az értelem ajándékával.
Amikor az ember a lelkét Isten igéjével táplálja, akkor eltelik
annak megértésével, hogy mi a jó és mi a rossz. Isten igéjének olvasását
azért kell magányban végezni, hogy az olvasó értelme egészen elmerüljön
a Szentírás igazságaiban és magába fogadja Istentől azt a melegséget,
amely a magányban könnyekre fakasztja; ettől az ember egészen felhevül
és eltelik lelki adományokkal, melyek minden más szónál jobban
megédesítik elméjét és szívét.
A fizikai munka és a Szentírásban való jártasság védik a
tisztaságot, tanítja Szíriai Szent Izsák, a fáradozást pedig remény és
istenfélelem erősíti meg. Az emberektől való fizikai magány és a
szüntelen imádság az elmében reményt és (isten)félelmet fakasztanak.
Amíg az ember a Vigasztalót be nem fogadja, addig szüksége van a
szentírásolvasásra, hogy a jótéteményekre való emlékezés mélyen
belevésődjék elméjébe, és az állandó olvasástól megújuljon benne a
jóságra való törekvés és védje lelkét a bűn kifinomult útjaitól. Azért
van szüksége olvasásra, mert még nem szerezte meg a Lélek erejét, amely
szétoszlatja a tévedés homályát, nemes gondolatokkal halmozza el és
apránként megérinti azt a hűvös állapotot, amely az elme szórakozottsága
esetén szokott bekövetkezni. Mert amikor a Lélek ereje leszáll az
emberben működő lelki erőre, akkor a Szentírás törvénye helyett a Lélek
parancsolatai vernek gyökeret a szívben. S ekkor az embert titokban
szokta irányítani a Lélek, s nem szorul rá semmiféle érzékelhető
segítségre. Ám amíg a szív tárgyszerűen szerzi ismereteit, az ilyen
tanulást tévedés és feledékenység szokta kísérni. De amikor a Lélektől
kezd el tanulni, akkor az sértetlenül megmarad az emlékezetben (Szíriai
Izsák, 58. prédikáció).
A lelket az Egyházra vonatkozó ismeretekkel is táplálni kell, hogy
miként maradt fenn az a kezdetektől egészen napjainkig, s hogy mi
mindent szenvedett el egyik vagy másik időszakban. Mindezt nem azért
kell tudni, hogy mások fölé kerekedjél, hanem hogy a lehetséges kérdések
jelentkezésekor választ tudj adni, valamint saját lelked meggyőzésére
és vigasztalására.
Szávori Szent Szerafim