'Az ember tevékenységét a húsvéti misztériumban kell nemesebbé tenni'
A Szentírás az örök emberi tapasztalattal összhangban arra tanítja a
nagy családot, az emberiséget, hogy a haladás valódi kincs ugyan
számára, de nagy kísértése is lehet: ha megzavarodik az értékek rendje,
és a jó a rosszal keveredik, akkor az egyes emberek és csoportok már
csak a maguk érdekét nézik, másokét nem. Ez az oka, hogy a világ nem az igazi testvériség hazája, az emberiség
nagyra nőtt hatalma pedig már magát az emberiséget fenyegeti
pusztulással.
Ha tehát azt kérdezi valaki, hogy mi módon lehet fölébe kerekedni ennek a
nyomorúságnak, a keresztények meggyőződéssel felelik: minden emberi
tevékenységet, amelyet a kevélység és a helytelen önszeretet szüntelenül
megront, Krisztus keresztje és feltámadása által kell megtisztítani és
tökéletessé tenni. Az ember, ha egyszer megváltotta őt Krisztus, és új teremtménnyé
alakította a Szentlélek, igenis szeretheti Isten teremtményeit, kell is
szeretnie. Ezeket ugyanis Istentől kapja; tisztelettel szemléli, mint
kerül ki valamennyi Isten keze alól.
Hálát ad értük a Jótevőnek; a szegénység szellemében a lélek
szabadságával használva és élvezve a teremtett dolgokat, a legigazibb
módon jut birtokába a világnak: mint akinek semmije sincs, de mindene
megvan. Hisz minden a tietek. Ti viszont Krisztuséi vagytok, Krisztus pedig az Istené (1 Kor 3,22-23).
Az Isten Igéje ugyanis, aki által lett minden, megtestesült, itt lakott
az emberek földjén, vagyis ízig-vérig emberként lépett be a
történelembe, azt magához emelve és önmagában újra összefogva. Ő
nyilatkoztatta ki nekünk, hogy az Isten szeretet (1 Jn 4,8),
egyúttal arra tanít minket, hogy az ember tökéletesedésének, és
következőleg a világ átalakításának alaptörvénye az új parancs: a
szeretet.
Biztosítja tehát azokat, akik hisznek az isteni szeretetben, hogy a
szeretet útja minden ember előtt nyitva áll, és hogy nem hiábavaló
törekedni az egyetemes testvériségre. Arra is figyelmeztet, hogy a
szeretet nem várja nagy tettek alkalmait; a szeretetet mindenekelőtt az
élet köznapi helyzeteiben kell gyakorolni.
Krisztus mindannyiunkért, bűnösökért vállalta a halált, és példájával
arra tanít, hogy nekünk is hordoznunk kell azt a keresztet, amelyet a
test és a világ rak azok vállára, akik a békét és az igazságosságot
keresik.
Krisztus, aki feltámadásával átvette uralmát - ő kapott meg minden
hatalmat égen és földön -, Lelkének erejével mindjárt működni kezdett az
emberek szívében: nem csupán a túlvilág vágyát ébreszti fel, hanem
éppen ezáltal élteti, megtisztítja és erősíti a nemes kezdeményezéseket,
amelyekkel az emberiség nagy családja emberségesebbé teszi a maga
életét, és e célja szolgálatába állítja az egész földet.
Különbözők azonban a Lélek adományai: egyeseket arra hív, hogy nyilvános
tanúságot tegyenek az égi haza utáni vágyról, és ezt ébren tartsák az
emberiségben, másokat arra szólít, hogy az emberek evilági szolgálatára
szenteljék magukat, és szolgálatukkal készítsék elő a mennyei ország
alapanyagát.
És mindenkit szabaddá tesz a Lélek, hogy megtagadja az önszeretetet, és
minden természetes erőt az emberi élet szolgálatába állítva lendüljön
neki annak a jövőnek, amelyben maga az emberiség lesz Istennek tetsző
áldozati ajándékká.
A II. vatikáni zsinat 'Gaudium et spes' kezdetű, az Egyház és a mai világ viszonyáról szóló lelkipásztori konstitúciójából
Forrás ~ Internet