Ferenc pápa tíz biztatása a családszinódus alkalmából
'Emlékszem Szent II. János Pálra, amikor ezt mondta: 'A tévedést és a
rosszat mindig el kell ítélni és le kell győzni; de az embert, aki
elesik vagy megtéved, meg kell érteni és szeretni kell!'
1. Isten
nem szomorúságra vagy egyedüllétre, hanem boldogságra teremtette az
embert. Arra, hogy megossza életét egy másik személlyel, aki kiegészíti
őt, hogy megélje a szeretet és viszontszeretet csodálatos tapasztalatát,
és hogy meglássa termékeny szeretetét gyermekeiben.
2. A mai
embert is - aki gyakran gúnyolódik ezen a terven - vonzza és elbűvöli
minden hiteles szeretet, minden szilárd szeretet, minden termékeny
szeretet, minden hűséges és tartós szeretet. Látjuk, hogy a mai ember
ideig tartó szeretetfajták után kullog, miközben az igazi szeretetről
álmodik; testi gyönyörök után fut, de közben a teljes odaadásra vágyik.
3. Az egyháznak küldetését hűségben kell élnie, hűségben mesteréhez,
hogy pusztában kiáltó hangként védje a hűséges szeretetet, és bátorítsa
azt a sok családot, akik olyan helyként élik meg házasságukat, ahol
megmutatkozik az isteni szeretet.
4. Az egyház feladata, hogy
oltalmazza az élet, minden élet szent voltát; oltalmazza a házassági
kötelék egységét és felbonthatatlanságát mint Isten kegyelmének jelét,
valamint annak jelét, hogy az ember képes komolyan szeretni.
5.
Az egyháznak az a feladata, hogy küldetését igazságban élje meg, amely
nem változik a múló divatok vagy az uralkodó közvélemény szerint. Az
igazságban, amely megvédi az embert attól, hogy a termékeny szeretetet
meddő önzéssé, a hűséges egybekelést ideiglenes kapcsolatokká alakítsa.
Igazság nélkül a szeretet szentimentalizmusba süpped.
6. Az
egyháznak az a feladata, hogy küldetését szeretetben élje, szeretetben,
amely nem mutogat ítélkezőn a másikra, hanem - anyai természetéhez hűen -
kötelességének érzi, hogy megkeresse és gyógyítsa a sérült párokat. Az a
feladata, hogy 'tábori kórház' legyen, nyitott kapukkal, hogy mindenkit
befogadjon, aki segítséget és támaszt keres. Sőt az is feladata, hogy
igaz szeretettel kilépjen kerítései mögül mások felé. Egy zárt kapus
egyház elárulja önmagát és küldetését, s ahelyett, hogy híd lenne,
akadállyá válik.
7. Emlékszem Szent II. János Pálra, amikor ezt
mondta: 'A tévedést és a rosszat mindig el kell ítélni és le kell
győzni; de az embert, aki elesik vagy megtéved, meg kell érteni és
szeretni kell!'
8. Az evangéliumi alázat azt jelenti, hogy nem
mutogatunk ítélkezően másokra, hanem kinyújtjuk feléjük kezünket, hogy
felemeljük őket anélkül, hogy valaha is jobbnak éreznénk magunkat náluk.
9. A szinódus nem parlament, ahol ahhoz, hogy egyetértésre vagy közös
megegyezésre jusson az ember, tárgyalni, alkudozni vagy kompromisszumot
kötni kell. A szinódus ehelyett az egyház valóságának egyik
kifejeződése, amelynek feladata, hogy a hit szemével és Isten szívével
értelmezze a valóságot.
10. Az egyház hitbeli hagyománya nem
megőrzendő múzeumot jelent, hanem olyan élő forrást, amelyből az egyház
csillapítja szomját, hogy felfrissítse és megvilágosítsa az életet.
Ferenc pápa prédikációja a szinódust megnyitó misén és megnyitó beszéde a szinóduson.
Forrás ~ Internet