'Te Péter vagy, és én erre a kősziklára fogom építeni egyházamat!'
Amikor Jézus Fülöp Cézáreájának vidékére ment, megkérdezte tanítványait: 'Kinek tartják az emberek az Emberfiát?' Ők ezt felelték: ,'Egyesek Keresztelő Jánosnak, mások Illésnek, mások meg Jeremiásnak, vagy egynek a próféták közül.'
Erre megkérdezte őket: 'És ti kinek tartotok engem?' Simon Péter válaszolt: ,'Te vagy a Krisztus, az élő Isten Fia.' Jézus azt felelte neki: ,'Boldog vagy, Simon, Jónás fia! Mert nem a test és vér nyilatkoztatta ki ezt neked, hanem az én Atyám, aki a mennyekben van.
És mondom neked: Te Péter vagy, és én erre a kősziklára fogom építeni egyházamat, s az alvilág kapui nem vesznek erőt rajta. Neked adom a mennyek országának kulcsait. Amit megkötsz a földön, meg lesz kötve a mennyekben is, és amit feloldasz a földön, föl lesz oldva a mennyekben is.'
Máté Evangéliuma 16,13-19
Ma Szent Péter és Szent Pál apostolfejedelmek ünnepe van.Péter
Betszaidából származott (Jn 1,44; Jn 12,21), de Jézus Krisztus idejében
Kafarnaumban élt testvérével, Andrással. Kövessetek engem, és azt
művelem, hogy embereket halássza-tok (Mt 4,19). Péter pedig ment, és
Jézus legbuzgóbb tanítványává vált.
Krisztus ígérete Péter életében megvalósult: 'Te Péter vagy – azaz Kőszikla, és én erre a sziklára építem Egyházamat. és a pokol kapui sem vesznek erőt rajta' (Mt 16,18). Ez a krisztusi megbízás a pápaság kezdete és Szent Péternek a pápaságba való beiktatása.
XVI. Benedek pápa új enciklikájának második könyvében; A Názáreti Jézus – ban két párbeszédről beszél Jézus és Péter között. Jn 13 szerint Jézus 2-szer is beszélget Péterrel, s így a rá leselkedő veszélynek is két oldalát ismerjük meg. Péter először nem akarja, hogy Jézus megmossa lábát.
Nem férne össze a mester és tanítvány kapcsolatáról alkotott képével, ellentétben áll azzal, ahogy Jézusban a felismert Messiásra tekint. A lábmosással szembeni ellenkezése ugyanazt jelenti, mint Fülöp Cezáreájában tett hitvallása, majd felháborodása Jézus szenvedést jövendölő szavai után: „Isten mentsen, Uram! Ilyesmi nem történhet veled“- mondta annak idején (Mt 16,22). Most sem látja másként, ezért szólal meg: 'Az én lábamat ugyan meg nem mosod soha!' (Jn 13,8).
Jézusnak az egész tört. folyton így válaszolnak: de hiszen te vagy a győztes! Van hatalmad. Nem szabad megalázd magad, ne légy alázatos! S mindig Jézus az, aki segít felismernünk, hogy Isten hatalma másmilyen; és azt, hogy a Messiásnak szenvedésen át kell bemennie a dicsőségbe és másokat is odavezetnie.
A lábmosás órájában, a búcsúzás hangulatában, amely az egészet áthatja, Péter végre megkérdezi Mesterét: 'Uram, hová mégy?' De újra rejtélyes választ kap: 'Ahova megyek – válaszolta Jézus -, oda most nem jöhetsz velem, de később követni fogsz' (Jn 13,36). Péter megérti, hogy Jézus a rá váró közeli halálról beszél, és most szeretné kifej. mindhalálig tartó hűségét: “Miért nem követhetnélek most? Életemet adom érted” (Jn 13, 37).
Az Olajfák hegyén valóban odasújt majd a karddal, készen arra, hogy elhat. megvalósítsa. De meg kell tanulnia, hogy a vértanúság sem hősises teljesítmény, hanem a Jézusért vállalt szenvedés kegyelme. Búcsút kell vennie saját tetteinek hősiességétől, és meg kell tanulnia a tanítvány alázatát.
A vágy, hogy jól odavágjon, a hősiesség, végül a tagadáshoz vezet. Helyet szerez magának a főpap palotájának előterében, hogy így hozzájusson a Jézus sorsát érintő legfrissebb információkhoz, de letagadja, hogy ismeri őt. Hősiessége kicsinyes taktikázássá törpült. Meg kell tanulnia kivárnia az ő óráját; meg kell tanulnia a várakozást, a továbblépést. Meg kell tanulnia Jézus követésének útját, hogy majd ha eljött az óra, oda vezethessék, ahova nem akarta (Jn 21,18), és megkapja a vértanúság kegyelmét.
Alapjában véve mindkét párbeszédben ugyanarról van szó: Istennek ne írja elő, mit tegyen; tanulja meg elfogadni, ahogy ő megmutatja magát. Ne magától akarjon Istenhez fellendülni, hanem engedje, hogy alázatos szolgálatban lassanként valóban Isten képmásává formálódjon.
Szent Pál Kr.u. 10 táján született egy Benjámin törzséhez tartozó családból a kilikiai Tarzuszban, a Földközi-tengernek akkoriban igen forgalmas kikötővárosában. Athén, Róma után Tarzusz egyike volt az akkori világbirodalom fővárosainak.
36-ban indult el Damaszkuszba, hogy összegyűjtse a keresztényeket. Szent Pál estében azért nem beszélhetünk teljes fordulásról, mert rabbi iskolát tanult, és ő ez szerint szolgálta Istent, amikor megtért felfedezte, hogy Istent Jézus Krisztusban lehet szolgálni.
Szent Pál küldetését jóváhagyta Péter és Jakab apostol, valamint a jeruzsálemi ősegyházközség. Részletesen nyomon lehet követni három nagy apostoli útját. Bejárta Ciprus, Kis-Ázsia és Görögország fontosabb városait, és mindenhol egyházközségeket alapított, soha nem téve különbséget zsidó eredetű vagy más népek közül való testvérek között. Szt. Pál kora nem volt hitetlenebb, mint a mai.
Krisztus ígérete Péter életében megvalósult: 'Te Péter vagy – azaz Kőszikla, és én erre a sziklára építem Egyházamat. és a pokol kapui sem vesznek erőt rajta' (Mt 16,18). Ez a krisztusi megbízás a pápaság kezdete és Szent Péternek a pápaságba való beiktatása.
XVI. Benedek pápa új enciklikájának második könyvében; A Názáreti Jézus – ban két párbeszédről beszél Jézus és Péter között. Jn 13 szerint Jézus 2-szer is beszélget Péterrel, s így a rá leselkedő veszélynek is két oldalát ismerjük meg. Péter először nem akarja, hogy Jézus megmossa lábát.
Nem férne össze a mester és tanítvány kapcsolatáról alkotott képével, ellentétben áll azzal, ahogy Jézusban a felismert Messiásra tekint. A lábmosással szembeni ellenkezése ugyanazt jelenti, mint Fülöp Cezáreájában tett hitvallása, majd felháborodása Jézus szenvedést jövendölő szavai után: „Isten mentsen, Uram! Ilyesmi nem történhet veled“- mondta annak idején (Mt 16,22). Most sem látja másként, ezért szólal meg: 'Az én lábamat ugyan meg nem mosod soha!' (Jn 13,8).
Jézusnak az egész tört. folyton így válaszolnak: de hiszen te vagy a győztes! Van hatalmad. Nem szabad megalázd magad, ne légy alázatos! S mindig Jézus az, aki segít felismernünk, hogy Isten hatalma másmilyen; és azt, hogy a Messiásnak szenvedésen át kell bemennie a dicsőségbe és másokat is odavezetnie.
A lábmosás órájában, a búcsúzás hangulatában, amely az egészet áthatja, Péter végre megkérdezi Mesterét: 'Uram, hová mégy?' De újra rejtélyes választ kap: 'Ahova megyek – válaszolta Jézus -, oda most nem jöhetsz velem, de később követni fogsz' (Jn 13,36). Péter megérti, hogy Jézus a rá váró közeli halálról beszél, és most szeretné kifej. mindhalálig tartó hűségét: “Miért nem követhetnélek most? Életemet adom érted” (Jn 13, 37).
Az Olajfák hegyén valóban odasújt majd a karddal, készen arra, hogy elhat. megvalósítsa. De meg kell tanulnia, hogy a vértanúság sem hősises teljesítmény, hanem a Jézusért vállalt szenvedés kegyelme. Búcsút kell vennie saját tetteinek hősiességétől, és meg kell tanulnia a tanítvány alázatát.
A vágy, hogy jól odavágjon, a hősiesség, végül a tagadáshoz vezet. Helyet szerez magának a főpap palotájának előterében, hogy így hozzájusson a Jézus sorsát érintő legfrissebb információkhoz, de letagadja, hogy ismeri őt. Hősiessége kicsinyes taktikázássá törpült. Meg kell tanulnia kivárnia az ő óráját; meg kell tanulnia a várakozást, a továbblépést. Meg kell tanulnia Jézus követésének útját, hogy majd ha eljött az óra, oda vezethessék, ahova nem akarta (Jn 21,18), és megkapja a vértanúság kegyelmét.
Alapjában véve mindkét párbeszédben ugyanarról van szó: Istennek ne írja elő, mit tegyen; tanulja meg elfogadni, ahogy ő megmutatja magát. Ne magától akarjon Istenhez fellendülni, hanem engedje, hogy alázatos szolgálatban lassanként valóban Isten képmásává formálódjon.
Szent Pál Kr.u. 10 táján született egy Benjámin törzséhez tartozó családból a kilikiai Tarzuszban, a Földközi-tengernek akkoriban igen forgalmas kikötővárosában. Athén, Róma után Tarzusz egyike volt az akkori világbirodalom fővárosainak.
36-ban indult el Damaszkuszba, hogy összegyűjtse a keresztényeket. Szent Pál estében azért nem beszélhetünk teljes fordulásról, mert rabbi iskolát tanult, és ő ez szerint szolgálta Istent, amikor megtért felfedezte, hogy Istent Jézus Krisztusban lehet szolgálni.
Szent Pál küldetését jóváhagyta Péter és Jakab apostol, valamint a jeruzsálemi ősegyházközség. Részletesen nyomon lehet követni három nagy apostoli útját. Bejárta Ciprus, Kis-Ázsia és Görögország fontosabb városait, és mindenhol egyházközségeket alapított, soha nem téve különbséget zsidó eredetű vagy más népek közül való testvérek között. Szt. Pál kora nem volt hitetlenebb, mint a mai.
T. Ráduly István Zsolt, Gyergyószentmiklós
Forrás ~ Internet