EVANGÉLIUMI ELMÉLKEDÉS
Jézus a hegyi beszédben ezt mondta tanítványainak: Ne gondoljátok,
hogy azért jöttem, hogy megszüntessem a törvényt vagy a prófétákat. Nem
megszüntetni jöttem, hanem tökéletessé tenni. Bizony, mondom nektek,
amíg az ég és föld el nem múlik, nem vész el a törvényből egy „í” betű
sem, sőt egy vessző sem, amíg minden be nem teljesedik. Aki tehát csak
egyet is eltöröl akár a legkisebb parancsok közül is, és úgy tanítja az
embereket, azt nagyon kicsinek fogják hívni a mennyek országában. És
mindaz, aki megtartja és tanítja őket, igen nagy lesz a mennyek
országában.
Majd így szólt tanítványaihoz: „Mondom nektek: ha igaz voltotok nem múlja felül az írástudókét és a farizeusokét, nem juthattok be a mennyek országába. Hallottátok, hogy a régieknek ezt mondták: Ne ölj! Aki öl, méltó az ítéletre. Én viszont azt mondom nektek, hogy méltó az ítéletre mindaz, aki haragszik testvérére. Aki azt mondja testvérének: Te esztelen!, méltó a főtanács ítéletére. Aki pedig azt mondja: Te istentelen!, méltó a kárhozat tüzére. Ha tehát ajándékot akarsz az oltáron felajánlani, és ott eszedbe jut, hogy testvérednek valami panasza van ellened, hagyd ott ajándékodat az oltár előtt, s menj, előbb békülj ki testvéreddel. Csak aztán térj vissza, hogy bemutasd áldozatodat. Ellenfeleddel szemben légy békülékeny, amikor még úton vagy vele, nehogy átadjon a bírónak, a bíró pedig a börtönőrnek, és a börtönbe vessenek. Bizony, mondom neked, ki nem jössz onnan, míg az utolsó garast is meg nem fizeted.”
„Hallottátok a parancsot: Ne törj házasságot! Én pedig azt mondom nektek, hogy aki bűnös vággyal asszonyra néz, szívében már vétkezett vele. Ha a jobb szemed bűnre visz, vájd ki, és vesd el magadtól. Jobb neked, ha elvész egy testrészed, minthogy egész tested a kárhozatra kerüljön. Ha a jobb kezed visz bűnbe, vágd le azt, és vesd el magadtól. Mert jobb neked, ha egy testrészed vész el, minthogy egész tested a kárhozatra jusson. És ezt is mondták: Aki elküldi feleségét, adjon neki válólevelet. Én pedig azt mondom nektek, hogy aki elküldi feleségét – kivéve hűtlenség esetét –, okot ad neki a házasságtörésre, és aki az elbocsátott nőt veszi feleségül, házasságtörést követ el.”
„Hallottátok, hogy ezt is mondták a régieknek: „Hamisan ne esküdj, és tartsd meg az Úrnak tett esküdet!” Én pedig azt mondom nektek: Egyáltalán ne esküdjetek! Sem az égre, mert az az Isten trónja, sem a földre, mert az lábának zsámolya, se Jeruzsálemre, mert az a nagy Király városa! De még saját fejedre se esküdj, mert egyetlen hajszáladat sem tudod ősszé vagy feketévé tenni. Legyen a ti beszédetek „igen, igen, nem, nem”; ami ettől eltér, az a gonosztól van.”
Isten törvénye
Arról olvasunk a mai evangéliumban, hogy Jézus a törvényekről, azok helyes értelmezéséről és megtartásukról tanít, valamint új törvényeket fogalmaz meg a régiek mellett. Kissé talányosan így vezeti be mondanivalóját: „Ne gondoljátok, hogy azért jöttem, hogy megszüntessem a törvényt vagy a prófétákat. Nem megszüntetni jöttem, hanem tökéletessé tenni” (Mt 5,17). Annak érdekében, hogy ne értsük félre kijelentéseit, érdemes nagyobb távlatban szemlélnünk a törvények kérdését.
A teremtett világot szemlélve észrevesszük a benne rejlő rendet, rendezettséget. Törvények, szabályszerűségek irányítják az egész világot a parányi sejtektől az égitestek mozgásáig. A biológia, a fizika, a kémia és a többi természettudomány a természetben uralkodó törvényeket kutatja. A hívő ember úgy gondolja, hogy a természet szabályszerűsége nem önmagától alakult ki, hanem Isten határozta meg, – divatos mai kifejezést használva – kódolta bele a teremtett világ minden elemébe a rend alapjául szolgáló törvényeket. Az ember számára kiolvashatóak, megfejthetőek ezek a törvények. Sőt, a teremtő Isten szándékait, gondolatait is megismerhetjük a természettörvényből, azt, hogy miért teremtette a világot és benne az embert. A bibliai teremtéstörténet visszatérő kijelentése szerint minden jó, amit Isten alkotott.
Az Isten által teremtett jó világgal szembefordul az ember, aki saját világot akar építeni. A maga elképzelései szerint akarja átalakítani, átformálni a világot, s ezzel beavatkozik a törvények rendjébe, megváltoztatja azt. Elégedetlen a világgal és azt hiszi, hogy jobbat tud létrehozni, mint az Isten. Maga a bűnbeesés erről szól. Szabadságának köszönhetően az ember képes arra, hogy új törvényeket alkosson magának, amelyek azonban egyáltalán nem jobbak az isteni törvényeknél. Az emberi közbeavatkozás miatt felborul a rend, a teremtés rendje, a világ rendje.
A felborult egyensúlyt helyreállítandó Isten kinyilatkoztatja az ember számára törvényeit, amelyek irányítják az ember kapcsolatát Istennel, az emberekkel és a világgal. Ez a tízparancsolat, az ószövetség törvénye, amelyet Mózes által adott Isten a Sínai szövetségkötés alkalmával, ez a kőtáblákra írt törvény. Ez határozza meg az ember életrendjét, az imádság és az istentisztelet rendjét, az erkölcsi rendet. Aztán ismét az ember szembefordulása következik, mert megszegi a törvényt, nem engedelmeskedik a törvénynek, s végső soron nem engedelmeskedik Istennek.
A törvények helyreállítása, a teremtett világ újjáteremtése és az ember újjászületése érdekében Isten az ő Fia, Jézus Krisztus személyében új törvényt hoz a világba, a szeretet törvényét, az újszövetség törvényét, az örök törvényt, a szívünkbe írt törvényt, a szabadság törvényét. A szeretet törvénye nem külső kényszerítő erőként nehezedik ránk, hanem szívünk mélyéről feltörő vágy. Olyan törvény, amellyel szemben nem érdemes a benső ellenállást, ellenkezést felszítanunk, hanem arra kell törekednünk, hogy minél jobban felszínre hozzuk magunkból, ne csupán érzés maradjon bennünk, hanem cselekedetekben is megnyilvánuljon Isten és az embertárs felé. A Jézus életében és halálában megnyilvánuló tökéletes, önfeláldozó szeretet arra késztet bennünket, hogy mi magunk is a szeretet benső törvénye szerint éljünk.
E gondolatok fényében már könnyebben megértjük, hogy mit akar a mi Urunk mondani. Nem megszüntetni akarja az Isten által adott törvényeket, hanem azok eredeti szándékához akar visszavezetni minket. Tisztítsuk meg az eredeti isteni törvényt az évszázadok során ehhez kapcsolt emberi előírásoktól, amelyek félreértéseket okoznak, hogy újra felfedezzük Isten szándékát, rátaláljunk a szeretet mindent felülmúló parancsára! Így válik bennünk tökéletessé Isten törvénye, így tudunk akaratának engedelmeskedni, így valósítjuk meg a szeretetet.
© Horváth István Sándor
Szentlélek Isten! Taníts minket a törvények helyes értelmezésére és azok Isten szándéka szerinti megtartására! Segíts, hogy ne csak ajkunkkal tiszteljük Istent, hanem a szívünk közel legyen hozzá! Segíts minket, hogy ne a külsőségekhez ragaszkodjunk, ne az emberek tetszését keressük, hanem a szeretet szívünkbe írt törvénye irányítsa életünket! A gonosz arra törekszik, hogy elfedje, elhomályosítsa vagy kitörölje szívünkből Isten törvényét. Ezért kérjük: adj bölcsességet, hogy meg tudjuk különböztetni a jót és a rosszat, s adj erőt, hogy mindig a jót válasszuk!
Majd így szólt tanítványaihoz: „Mondom nektek: ha igaz voltotok nem múlja felül az írástudókét és a farizeusokét, nem juthattok be a mennyek országába. Hallottátok, hogy a régieknek ezt mondták: Ne ölj! Aki öl, méltó az ítéletre. Én viszont azt mondom nektek, hogy méltó az ítéletre mindaz, aki haragszik testvérére. Aki azt mondja testvérének: Te esztelen!, méltó a főtanács ítéletére. Aki pedig azt mondja: Te istentelen!, méltó a kárhozat tüzére. Ha tehát ajándékot akarsz az oltáron felajánlani, és ott eszedbe jut, hogy testvérednek valami panasza van ellened, hagyd ott ajándékodat az oltár előtt, s menj, előbb békülj ki testvéreddel. Csak aztán térj vissza, hogy bemutasd áldozatodat. Ellenfeleddel szemben légy békülékeny, amikor még úton vagy vele, nehogy átadjon a bírónak, a bíró pedig a börtönőrnek, és a börtönbe vessenek. Bizony, mondom neked, ki nem jössz onnan, míg az utolsó garast is meg nem fizeted.”
„Hallottátok a parancsot: Ne törj házasságot! Én pedig azt mondom nektek, hogy aki bűnös vággyal asszonyra néz, szívében már vétkezett vele. Ha a jobb szemed bűnre visz, vájd ki, és vesd el magadtól. Jobb neked, ha elvész egy testrészed, minthogy egész tested a kárhozatra kerüljön. Ha a jobb kezed visz bűnbe, vágd le azt, és vesd el magadtól. Mert jobb neked, ha egy testrészed vész el, minthogy egész tested a kárhozatra jusson. És ezt is mondták: Aki elküldi feleségét, adjon neki válólevelet. Én pedig azt mondom nektek, hogy aki elküldi feleségét – kivéve hűtlenség esetét –, okot ad neki a házasságtörésre, és aki az elbocsátott nőt veszi feleségül, házasságtörést követ el.”
„Hallottátok, hogy ezt is mondták a régieknek: „Hamisan ne esküdj, és tartsd meg az Úrnak tett esküdet!” Én pedig azt mondom nektek: Egyáltalán ne esküdjetek! Sem az égre, mert az az Isten trónja, sem a földre, mert az lábának zsámolya, se Jeruzsálemre, mert az a nagy Király városa! De még saját fejedre se esküdj, mert egyetlen hajszáladat sem tudod ősszé vagy feketévé tenni. Legyen a ti beszédetek „igen, igen, nem, nem”; ami ettől eltér, az a gonosztól van.”
Isten törvénye
Arról olvasunk a mai evangéliumban, hogy Jézus a törvényekről, azok helyes értelmezéséről és megtartásukról tanít, valamint új törvényeket fogalmaz meg a régiek mellett. Kissé talányosan így vezeti be mondanivalóját: „Ne gondoljátok, hogy azért jöttem, hogy megszüntessem a törvényt vagy a prófétákat. Nem megszüntetni jöttem, hanem tökéletessé tenni” (Mt 5,17). Annak érdekében, hogy ne értsük félre kijelentéseit, érdemes nagyobb távlatban szemlélnünk a törvények kérdését.
A teremtett világot szemlélve észrevesszük a benne rejlő rendet, rendezettséget. Törvények, szabályszerűségek irányítják az egész világot a parányi sejtektől az égitestek mozgásáig. A biológia, a fizika, a kémia és a többi természettudomány a természetben uralkodó törvényeket kutatja. A hívő ember úgy gondolja, hogy a természet szabályszerűsége nem önmagától alakult ki, hanem Isten határozta meg, – divatos mai kifejezést használva – kódolta bele a teremtett világ minden elemébe a rend alapjául szolgáló törvényeket. Az ember számára kiolvashatóak, megfejthetőek ezek a törvények. Sőt, a teremtő Isten szándékait, gondolatait is megismerhetjük a természettörvényből, azt, hogy miért teremtette a világot és benne az embert. A bibliai teremtéstörténet visszatérő kijelentése szerint minden jó, amit Isten alkotott.
Az Isten által teremtett jó világgal szembefordul az ember, aki saját világot akar építeni. A maga elképzelései szerint akarja átalakítani, átformálni a világot, s ezzel beavatkozik a törvények rendjébe, megváltoztatja azt. Elégedetlen a világgal és azt hiszi, hogy jobbat tud létrehozni, mint az Isten. Maga a bűnbeesés erről szól. Szabadságának köszönhetően az ember képes arra, hogy új törvényeket alkosson magának, amelyek azonban egyáltalán nem jobbak az isteni törvényeknél. Az emberi közbeavatkozás miatt felborul a rend, a teremtés rendje, a világ rendje.
A felborult egyensúlyt helyreállítandó Isten kinyilatkoztatja az ember számára törvényeit, amelyek irányítják az ember kapcsolatát Istennel, az emberekkel és a világgal. Ez a tízparancsolat, az ószövetség törvénye, amelyet Mózes által adott Isten a Sínai szövetségkötés alkalmával, ez a kőtáblákra írt törvény. Ez határozza meg az ember életrendjét, az imádság és az istentisztelet rendjét, az erkölcsi rendet. Aztán ismét az ember szembefordulása következik, mert megszegi a törvényt, nem engedelmeskedik a törvénynek, s végső soron nem engedelmeskedik Istennek.
A törvények helyreállítása, a teremtett világ újjáteremtése és az ember újjászületése érdekében Isten az ő Fia, Jézus Krisztus személyében új törvényt hoz a világba, a szeretet törvényét, az újszövetség törvényét, az örök törvényt, a szívünkbe írt törvényt, a szabadság törvényét. A szeretet törvénye nem külső kényszerítő erőként nehezedik ránk, hanem szívünk mélyéről feltörő vágy. Olyan törvény, amellyel szemben nem érdemes a benső ellenállást, ellenkezést felszítanunk, hanem arra kell törekednünk, hogy minél jobban felszínre hozzuk magunkból, ne csupán érzés maradjon bennünk, hanem cselekedetekben is megnyilvánuljon Isten és az embertárs felé. A Jézus életében és halálában megnyilvánuló tökéletes, önfeláldozó szeretet arra késztet bennünket, hogy mi magunk is a szeretet benső törvénye szerint éljünk.
E gondolatok fényében már könnyebben megértjük, hogy mit akar a mi Urunk mondani. Nem megszüntetni akarja az Isten által adott törvényeket, hanem azok eredeti szándékához akar visszavezetni minket. Tisztítsuk meg az eredeti isteni törvényt az évszázadok során ehhez kapcsolt emberi előírásoktól, amelyek félreértéseket okoznak, hogy újra felfedezzük Isten szándékát, rátaláljunk a szeretet mindent felülmúló parancsára! Így válik bennünk tökéletessé Isten törvénye, így tudunk akaratának engedelmeskedni, így valósítjuk meg a szeretetet.
© Horváth István Sándor
Szentlélek Isten! Taníts minket a törvények helyes értelmezésére és azok Isten szándéka szerinti megtartására! Segíts, hogy ne csak ajkunkkal tiszteljük Istent, hanem a szívünk közel legyen hozzá! Segíts minket, hogy ne a külsőségekhez ragaszkodjunk, ne az emberek tetszését keressük, hanem a szeretet szívünkbe írt törvénye irányítsa életünket! A gonosz arra törekszik, hogy elfedje, elhomályosítsa vagy kitörölje szívünkből Isten törvényét. Ezért kérjük: adj bölcsességet, hogy meg tudjuk különböztetni a jót és a rosszat, s adj erőt, hogy mindig a jót válasszuk!