A szeretet himnusza
Lelki olvasmány
Ötvened vasárnap szentleckéjéhez
Írta: P. P. Matthias
Gaudron
„Szóljak bár az angyalok nyelvén, ha szeretetem nincsen, olyanná
lettem, mint a zengő érc, vagy
mint a pengő cimbalom. És legyen bár prófétáló tehetségem, és ismerjem bár az
összes titkokat és minden tudományt, és legyen bár oly teljes hitem, hogy a
hegyeket áthelyezzem: ha szeretetem nincsen, semmi sem vagyok. És osszam el bár
egész vagyonomat a szegények táplálására, és adjam bár át testemet, úgy hogy
elégjek: ha szeretetem nincsen, semmit sem használ nekem! A szeretet türelmes,
nyájas; a szeretet nem féltékeny, nem cselekszik rosszat, nem fuvalkodik fel,
nem nagyravágyó, nem keresi a magáét, nem gerjed haragra, nem gondol rosszat,
nem örvend a gonoszságnak, de együtt örvend az igazsággal; mindent eltűr,
mindent elhisz, mindent remél, mindent elvisel. A szeretet soha meg nem szűnik;
a prófétálások – véget érnek,
a nyelvek – megszűnnek, a
tudomány – elenyészik. Mert
rész szerint való az, amit megismerünk, és rész szerint való az, amit
prófétálunk; midőn pedig majd
eljő, ami tökéletes, véget fog érni az, ami rész szerint való. Midőn gyermek
voltam, úgy beszéltem, mint gyermek, úgy viselkedtem, mint gyermek, úgy
gondolkoztam, mint gyermek; midőn pedig férfiúvá lettem, felhagytam azokkal,
amik gyermekhez valók. Most tükör által homályban látunk; akkor pedig majd
színről-színre. Most rész szerint ismerek, akkor pedig úgy fogom ismerni, amint
én is ismert vagyok. Most azért megmarad a hit, a remény, a szeretet, ez a
három; de ezek között legnagyobb a szeretet.” (1 Kor 13,1-13)
Az első korinthusi
levél 13. fejezete összefüggésben áll Szent Pálnak a karizmatikus adományokról
szóló tanításával. Szent Pál azt akarja a korinthusiaknak megmutatni, hogy ezek
az adományok semmit sem használnak az őket birtoklóknak, ha nincsenek egyúttal
a szeretettől áthatva. Az apostol ezen adományok felsorolását a nyelveken való
beszéddel kezdi, mely a korinthusiak számára különösen kívánatosnak tűnt és
ezért nagy hatást tett rájuk. Nyilván a vallási meghatottság legnagyobb
kifejeződését látták benne (talán a misztérium-kultuszukban létező hasonló
eseményekre való emlékezés miatt).
Szent Pál így válaszol nekik: Még akkor is, ha valaki ezen adománnyal a
legmagasabb fokban rendelkezne, ha az angyalokhoz hasonlóan, akik látják
Istent, ezzel fejezné ki meghatottságát és lelkesedését, szeretet nélkül olyan
lenne csak, mint a zengő érc. Ez nem jelenti feltétlenül azt, hogy ez adomány
ilyen esetben teljesen haszontalan lenne, de tulajdonosának semmit sem használ,
akkor sem, ha a csengés vagy a pengés másoknak hasznos ezen szólás szerint: A
harang másokat hív templomba, ő maga azonban nem megy be.
Ugyanez vonatkozik a
többi adományra is, melyek a legnagyobbakhoz és legfontosabbakhoz tartoznak: a
prófétálás, a bölcsesség, a felismerés és a csodát előidézni képes hit.
Szeretet nélkül semmit sem használnak birtokosaiknak, és Isten előtt semmilyen
érdemet nem szereznek számukra. Mégha az emberek előtt valaki ilyenekkel is
csillog, Isten előtt semmi sem lenne!
Még azok a kívülről
oly csillogó jótettek, mint a vagyon szétosztása élelemért és az élet
feláldozása, szeretet nélkül értéktelenek. Az akkori idő irodalmában található
néhány olyan megható történet egyes személyekről, akik többé-kevésbé
tiszteletreméltó indítékból önként kiszolgáltatták magukat a tűzhalálnak. Szent
Pál teljesen világosan a korinthusiak ellen írja figyelmeztetését, akik nagyra
értékelték a külső csillogást, miközben gyakran szeretetlenül viselkedtek
egymással szemben, ahogy a levél többi része ezt elárulja.
Szent
Pál a szeretet 15 ismertetőjelét sorolja fel, mégpedig úgy, hogy
megszemélyesíti a szeretetet: „A szeretet türelmes,
nyájas; a szeretet nem féltékeny, nem cselekszik rosszat, nem fuvalkodik fel,
nem nagyravágyó, nem keresi a magáét, nem gerjed haragra, nem gondol rosszat,
nem örvend a gonoszságnak, de együtt örvend az igazsággal; mindent eltűr, mindent elhisz, mindent remél, mindent elvisel.”
Aquinói Szent Tamás
szerint minden erény abból áll, hogy valaki helyesen
viselkedik a rossz eltűrésében és a jó megtételében. Ezért áll a
szeretet tulajdonságainak felsorolásában az első két helyen a türelem és a
jóság. Ahogy Isten irántunk való szeretetét gyakran türelmesnek tapasztaljuk és
nevezzük, úgy kell a szeretetnek nálunk is türelmesnek lennie. Vagyis a
szeretetnek nem szabad rögtön az ellenkezőjébe átcsapnia, ha nem viszonozzák,
vagy ha akár vissza is élnek vele.
A szeretet jóságos, mert másoknak jót tesz. Elajándékozza saját gazdagságát.
Szeretni annyit tesz, mint másnak jót kívánni és jót tenni. Ez független a
személyes szimpátiától.
A féltékenység a szeretet egyik pusztulási formája. Féltékenység alatt az
apostol valószínűleg elsősorban mások ajándékainak irigylését érti. Az igazi
szeretet nem kérkedő és nem felfuvalkodó. Az igazi szeretet a másikat egyenjogúként
kezeli, vagy még le is alacsonyítja magát a másik alá, szolgává teszi magát.
Ezt nyilván éppen a korinthusiaknak kellett újra és újra elismételni.
A szeretet finom
érzéket ad annak felismerésére, ami megfelelő és illő, jobban és mélyebben,
mint a világi udvariassági formák vagy illemszabályok. Egyáltalán a szeretet a
másokkal való kapcsolatban soha nem a maga javát keresi. A másik embert soha
nem teszi a saját vágyának vagy érdekének eszközévé (mint történik ez például
egy üzleti barátságnál). A szeretetet még az elszenvedett igazságtalanság sem
keseríti meg. Aki néhány fájdalmas megtapasztalás miatt keserűen visszahúzódik,
annak kevés szeretete van.
A szeretet soha nem számítja fel a gonoszságot, mindig kész a megbocsátásra,
sőt maga keres a másik számára mentséget, ahogy Krisztus a kereszten vagy Szent
István a megkövezése alatt tette.
A szeretet nem örül
az igazságtalanságnak, legyen ez a gonoszság felett érzett puszta öröm, vagy
mert ezáltal a saját kiválósága világosabban csillog. Néhányan e helyen a
kárörömre is gondolnak, holott a szöveg valójában nem említi az ellenségeket
ért szerencsétlenséget. Viszont a szeretet mindig örül annak, ha a világon
bárhol az igazság győzedelmeskedik a tévedés és a hazugság felett, bárhol is
legyen az a hely, ahol fel és elismerték az igazságot.
A
„mindent eltűr” kifejezést úgy is le lehet fordítani, hogy „mindent betakar”,
nevezetesen mások hibáját. Ezért beszélünk arról, hogy
valamit „a szeretet köntösével befedni”.
„Mindent elhisz”: a szeretet a másikkal szemben egyszerűségre és arra az alapvető készségre vezet, hogy hisz a másiknak,
természetesen nem az okosság kikapcsolásával. Nem jelent vétket a szeretet
ellen, ha olyan valakiben nem bízunk, aki ismételten megbízhatatlannak és
hazugnak mutatta magát. Mindazonáltal egy alapjában bizalmatlan és gyanakvó
magatartás másokkal szemben igenis a szeretet hiányáról árulkodik.
A szeretet a másik számára is mindig a legjobbat reméli, és mindenek előtt nem
kételkedik a másik üdvével kapcsolatban. Ezt a reményt különösen az anyáknak és
a lelkivezetőknek kell érezniük, akiknek gyakran sok okuk van az aggodalomra a
rábízottak lelki üdvét illetően.
A szeretet adja az erőt is olyan dolgok elviselésére, melyek alatt különben
összeroppanna az ember. Aki szeret, annak több ereje, energiája és kitartása
van. Valaki számára, akit szeretünk, olyan dolgokat is meg tudunk tenni, melyekre
másoknál nem lenne elég erőnk.
A
szeretet örök, míg a karizmák – mindegy, hogy fontosak és
nagyra becsültek vagy kevésbé hasznosak – elmúlnak. Ezek csak e világra
érvényesek, a mennyben nem lesz már rájuk szükség: „A szeretet soha meg nem szűnik; a prófétálások – véget érnek, a nyelvek –
megszűnnek, a tudomány – elenyészik.
Mert rész szerint való az, amit megismerünk, és rész szerint való az, amit
prófétálunk; midőn pedig majd eljő, ami tökéletes, véget
fog érni az, ami rész szerint való.”
Minden evilági Isten-felismerés tökéletlen. Ha a boldog Isten-színelátása
eljön, a tökéletlen, a hitre alapuló felismerés véget ér. Ezzel szemben a
szeretet, bár mértékében és intenzitásában nőni fog, lényegét tekintve ugyanaz
marad. Az evilági közvetett és obskurus Isten-ismeret felváltását Isten
közvetlen és tiszta színelátásával Szent Pál egy példával magyarázza meg:
„Midőn gyermek voltam, úgy beszéltem, mint gyermek, úgy viselkedtem, mint
gyermek, úgy gondolkoztam, mint gyermek; midőn pedig férfiúvá lettem,
felhagytam azokkal, amik gyermekhez valók. Most tükör által homályban látunk;
akkor pedig majd színről-színre. Most rész szerint ismerek, akkor pedig úgy
fogom ismerni, amint én is ismert vagyok.”
Egy gyermek még nem tud helyesen beszélni, még gügyög. Még ennél is kevésbé
tudja a dolgokat helyesen megítélni. Hiányzik nála az egésznek és a lényegnek a
meglátása, valamint a tapasztalat. Például többnyire semmi értelme egy gyereket
megpróbálni érvekkel meggyőzni arról, hogy ne egyen sok csokoládét. Ezzel
szemben a felnőtt nem csak egy naggyá nőtt gyermek, hanem olyan valaki, aki
megtalálta a módját, hogy a világot megismerje és megítélje.
Ugyanígy van egy lényeges különbség az evilági hitbeli felismerés és a mennyei
leplezetlen látás között. A mi Isten-ismeretünk most csak közvetett (per
speculum, olyan mint a tükör által – néhányan ehelyütt
arra a tökéletlen képre gondolnak, amit az antik fémtükrök vetettek vissza) és
talányos (in aenigmate). Az eljövendő életben azonban
közvetlen (facie ad faciem – színről
színre) lesz. Akkor Istent ugyanolyan világosan fogjuk felismerni, mint Ő
minket.
„Most
azért megmarad a hit, a remény, a szeretet, ez a három;
de ezek között legnagyobb a szeretet.” – Ez a fent említett boldog állapot
számunkra még nem következett el. A mostani időre ezért
számunkra csak a három isteni erény marad mint szükséges és lényeges alaperők.
A karizmatikus adományokat nem mindenki bírja, és ezek nem is szükségesek
mindenki számára. Ezzel szemben hitre, reményre és szeretetre mindenkinek
szüksége van. A három közül a legnagyobb a szeretet, mivel e nélkül nem létezik
valódi erény, és a három közül egyedül ez marad meg az eljövendő életre is.
„Életünk végén a szeretet alapján ítélnek felettünk” –
mondta Kis Szent Teréz. A szeretet mértéke megfelel a megszentelő kegyelem mértékének, amit birtoklunk, és mennyei boldogságunk
mértékének nagyságát is mostani szeretetünk mértéke határozza majd meg. Minden
más érdektelenné és mellékessé válik akkor.
Törekedjünk hát
szeretetre; de nem szentimentális, édeskés, hanem valódi és erős szeretetre,
mely a nagy szenvedéseket is elviseli, és a kellemetlenségek ellenére is jót
tesz másoknak.
Forrás ~ Internet