EVANGÉLIUMI ELMÉLKEDÉS JÉZUS CSALÁDFÁJÁRÓL
Jézus Krisztusnak, Dávid és Ábrahám fiának családfája. Ábrahámnak
Izsák volt a fia, Izsáknak Jákob, Jákobnak Júda és testvérei, Júdának
Fáresz és Zára Támártól, Fáresznek Eszróm. Eszrómnak Arám, Arámnak
Aminadáb, Aminadábnak Náásszon, Náásszónnak Szalmon, Szalmonnak Bóász
Ráhábtól, Bóásznak Jóbéd Rúttól, Jóbédnek Izáj, Izájnak pedig Dávid
király.
Dávidnak Salamon volt a fia Uriás feleségétől, Salamonnak Roboám, Roboámnak Abija, Abijának Ászáf, Ászáfnak Jozafát, Jozafátnak Jórám, Jórámnak Ozijás, Ozijásnak Joatám, Joatámnak Acház, Acháznak Ezekiás, Ezekiásnak Manasszesz, Manasszesznek Ámosz, Ámosznak Joziás, Joziásnak pedig Jekoniás és testvérei a babiloni fogság idején.
A babiloni fogság után: Jekoniásnak Szálátiél volt a fia, Szálátiélnek Zorobábel, Zorobábelnek Ábiud, Ábiudnak Elijakim, Elijakimnak Ázór, Ázórnak Szádok, Szádoknak Áhim, Áhimnak Eliud, Eliudnak Eleazár, Eleazárnak Mattán, Mattánnak Jákob, Jákobnak pedig József. Ő volt a férje Máriának, akitől a Krisztusnak nevezett Jézus született.
Összesen tehát: Ábrahámtól Dávidig tizennégy nemzedék, Dávidtól a babiloni fogságig tizennégy nemzedék, és a babiloni fogságtól Krisztusig is tizennégy nemzedék.
Dávidnak Salamon volt a fia Uriás feleségétől, Salamonnak Roboám, Roboámnak Abija, Abijának Ászáf, Ászáfnak Jozafát, Jozafátnak Jórám, Jórámnak Ozijás, Ozijásnak Joatám, Joatámnak Acház, Acháznak Ezekiás, Ezekiásnak Manasszesz, Manasszesznek Ámosz, Ámosznak Joziás, Joziásnak pedig Jekoniás és testvérei a babiloni fogság idején.
A babiloni fogság után: Jekoniásnak Szálátiél volt a fia, Szálátiélnek Zorobábel, Zorobábelnek Ábiud, Ábiudnak Elijakim, Elijakimnak Ázór, Ázórnak Szádok, Szádoknak Áhim, Áhimnak Eliud, Eliudnak Eleazár, Eleazárnak Mattán, Mattánnak Jákob, Jákobnak pedig József. Ő volt a férje Máriának, akitől a Krisztusnak nevezett Jézus született.
Összesen tehát: Ábrahámtól Dávidig tizennégy nemzedék, Dávidtól a babiloni fogságig tizennégy nemzedék, és a babiloni fogságtól Krisztusig is tizennégy nemzedék.
Első olvasásra sokaknak érthetetlennek tűnik a mai evangélium
felsorolása. A szöveg Jézus nemzetségtábláját tartalmazza, ezzel
kezdődik Szent Máté evangéliuma. Miért hallgatjuk a szentmisén, illetve
miért olvassuk el az egész családfát? Miért kezdi írását Máté egy ilyen
hosszú felsorolással, amely ráadásul tele van számunkra ismeretlen
személyek furcsa neveivel. A kérdésekre a válasz viszonylag egyszerű:
Jézus nemzetségtáblája az egész ószövetség foglalata. Ha valaki jól
ismeri az ószövetségi könyveket, akkor számára nem ismeretlenek ezek a
nevek. A felsorolás azt tanítja, hogy ha meg szeretnénk ismerni Jézust,
akkor ismernünk kell az ószövetséget is, mint az üdvtörténet Megváltó
előtti szakaszát. Hiszen ezen idők, ezen évszázadok során emberi
nemzedékek várták Isten ígéretének megvalósulását, a Messiás jövetelét.
Az ígéret beteljesedik Jézus e világra érkezésével. A Megváltó
eljöveteléről szóló prófétai jövendölések Jézus személyében teljesedtek
be.
A családfa tehát azt hivatott igazolni, hogy Jézus a Messiás, ő a Megváltó. A sorok között olvasva ugyanakkor világossá válik, hogy ez a korszak, az ószövetség ideje lezárul, s Jézus születésével egy új korszak kezdődik el. Engedem-e, hogy az Úr az én életemben is új fejezetet nyisson?
© Horváth István Sándor
A családfa tehát azt hivatott igazolni, hogy Jézus a Messiás, ő a Megváltó. A sorok között olvasva ugyanakkor világossá válik, hogy ez a korszak, az ószövetség ideje lezárul, s Jézus születésével egy új korszak kezdődik el. Engedem-e, hogy az Úr az én életemben is új fejezetet nyisson?
© Horváth István Sándor
Ó jöjj, ó jöjj el, Bölcsesség,
ó Egyszülött, kit ád az ég,
te gyöngédség és őserő:
amit tudnunk kell, tárd elő!
Eljő, eljő Emmánuel,
Hogy üdvözüljön Izrael!
(Advent utolsó hetének liturgiájában szerepelnek az ún. „Ó-antifónák”, amelyekben a jövendő Messiás különböző nevekkel szólítjuk meg. Az imákat december 17. és 23. között imádkozzuk. Itt versbe szedett, énekelhető (Éneklő Egyház 15.) változatát közöljük.)
ó Egyszülött, kit ád az ég,
te gyöngédség és őserő:
amit tudnunk kell, tárd elő!
Eljő, eljő Emmánuel,
Hogy üdvözüljön Izrael!
(Advent utolsó hetének liturgiájában szerepelnek az ún. „Ó-antifónák”, amelyekben a jövendő Messiás különböző nevekkel szólítjuk meg. Az imákat december 17. és 23. között imádkozzuk. Itt versbe szedett, énekelhető (Éneklő Egyház 15.) változatát közöljük.)