'A Szentlélek által új életmódot folytassunk Krisztusban!'

Ádám bűne az egész emberi nemre átterjedt. Egy ember által lépett a világba a bűn - mondja az Apostol -, majd a bűn által a halál, így a halál minden ember osztályrésze lett (Róm 5,12). Ezért a Krisztus által szerzett megigazulásnak is az egész emberi nemre ki kell terjednie. Amint Ádám a bűne által az összes leszármazottjának vesztét okozta, úgy Krisztus az igaz volta révén egész népét életre kelti. Az Apostol is ezt hangoztatja, amikor így szól: Ahogy egy embernek engedetlensége miatt mindnyájan bűnössé váltak, egynek engedelmességéért meg is igazultak, hogy amint halált hozóan uralkodott a bűn, úgy uralkodjék az örök életre az igazságosság által a kegyelem is. (Róm 5, 19.21).

De kérdezhetné valaki: 'Ádám bűne méltán átszármazott az utódokra, hiszen tőle származtak, de vajon mi, akik Krisztustól származtunk ezért üdvözülhetünk is őáltala?' Ne gondolkodjatok a test szerint: mindjárt meglátjátok, hogyan származunk Krisztustól! Az idők teljességében Krisztus testet és lelket kapott, amikor Máriától megszületett. Ennek a testnek az üdvösségéért jött, ezt nem hagyta az alvilágban, ezt egyesítette a lélekkel és így tette saját testévé, így jött létre az Úr frigye az egy test közösségében, és így valósult meg a nagy titok: Krisztusnak és az Egyháznak egysége egyetlen testben. Ebből a frigyből születik a keresztény nép, az Úr fentről jövő Lelke által. 

Az isteni életcsíra azonnal lelkünkre árad és vele egyesül, így indulunk fejlődésnek az anyai testben, hogy megszületve életre keljünk Krisztusban. Ezért mondja az Apostol: Ádám, az első ember élő lénnyé lett, az utolsó Ádám pedig éltető lélekké (1 Kor 15,45). Ilyen módon ad életet Krisztus az Egyházban papjai által, ahogy az Apostol mondja: Én adtam nektek életet Krisztusban (1 Kor 4,15). Tehát Krisztus, a Szentlélek által, a pap szolgálatán keresztül és a hit erejéből, életre hívja az új embert, aki anyja méhében fejlődött, és akit az Egyház befogadott az újjászületés vizében.

Be kell ezért fogadnunk Krisztust, hogy általa újjá születhessünk, mert János apostol mondja: Akik befogadták őt, azoknak hatalmat adott, hogy Isten gyermekei legyenek (Jn 1,12). Ilyen újjászületés azonban nem lehetséges másképpen, csak a keresztség, a krizma és a papság szentsége által. A keresztvíz lemossa a bűnöket, a krizma által a Szentlélek árad ki reánk, mindkettőt az elöljáró pap keze és ajka által nyerjük el. Így születik újjá és így újul meg Krisztusban az egész ember; hogy miként Krisztus feltámadt a halálból, úgy mi is új életre keljünk (Róm 6,4), azaz: elhagyva előző életünk tévelygéseit, a Szentlélek által új életmódot folytassunk Krisztusban. 

 Szent Pacianus püspöknek a keresztségről mondott beszédéből

Forrás ~ Internet