'A keresztség Krisztus szenvedésére emlékeztet'
Elvezettek titeket a szent keresztség vízmedencéjéhez, amint Krisztust
vitték el a keresztről a közeli sírboltba. És megkérdezték tőletek
egyenként, hisztek-e az Atya és a Fiú és a Szentlélek nevében. Erre
letettétek az üdvösséget szerző hitvallást, majd háromszor megmerítettek
benneteket a keresztvízben, s azután kiléptetek belőle. Ezzel képben és
jelben utaltatok is Krisztus háromnapi eltemetésére.
Üdvözítőnk ugyanis három nappalt és három éjszakát töltött a föld
szívében; így ti is, amikor először kiemelkedtetek a vízből, Krisztusnak
a földben töltött első napját, amikor pedig alámerültetek, földben
töltött éjszakáját utánoztátok. Akire ugyanis ráborul az éjszaka, az nem
lát semmit, akire pedig felragyog a nappal, azt elönti a fényesség;
ugyanígy, amikor alámerítettek benneteket, akkor mint éjjel, semmit sem
láttatok, a kiemeléskor pedig mintegy a nappali fénybe kerültetek
vissza. Ugyanabban a pillanatban meg is haltatok, és meg is születtetek:
ez az üdvösséget szerző víz számotokra sírbolt és szülőanyátok is lett
egyszerre.
És így igen jól illik rátok az, amit más vonatkozásban mondott Salamon:
Van ideje a születésnek, és van ideje a halálnak (Préd 3,2). Rátok
ugyan fordítva lett érvényes: eljött az ideje a halálnak, és eljött az
ideje a születésnek. Csakhogy egyetlen időről van itt szó, amely
mindkettőt meghozta, mert a halálotokkal egyidejűleg következett be
megszületésetek is.
Milyen szokatlan és látszólag ellentmondó dolog! Valójában nem haltunk
meg, és valójában nem is temettek el minket; a valóságban nem
feszítettek minket keresztre, hogy azután feltámadjunk; az utánzás
jelképszerű, de maga az üdvösség színtiszta valóság. Krisztust azonban valóban megfeszítették, és valóban eltemették, és
igazán feltámadt; és mindez kegyelmi adományképpen a miénk is lett, hogy
ezeknek bizonyos utánzásával részeseivé váljunk az ő szenvedésének, és
teljes valóságban élvezzük az üdvösséget.
Milyen túláradó ez az emberszeretet! Krisztus bűntelen kezébe és lábába
fúródtak a szegek, Krisztus szenvedett, nekem pedig ingyen jut
ajándékként szenvedésének gyümölcse, az üdvösség; nekem, aki nem
szenvedtem, s nem fáradoztam.
Senki se gondolja tehát, hogy a keresztség nem adja meg a gyermekké
fogadás kegyelmét, hanem csak a bűnök bocsánatával jár, mint János
keresztsége, amely csak a bűnök bocsánatát szerezte meg. Ezzel szemben
igen jól tudjuk, hogy a keresztség megtisztít a bűnöktől is, és megadja
ajándékul a Szentlelket is, egyben Krisztus szenvedésének kifejező
képmása. Ezért találóan és erőteljesen írja erről Pál: Hát nem tudjátok,
hogy mindnyájan, akik Jézus Krisztusban megkeresztelkedtünk, az ő
halálában keresztelkedtünk meg? A keresztségben ugyanis eltemetkeztünk
vele együtt a halálba (Róm 6, 3-4a).
A jeruzsálemi hitmagyarázatokból
Forrás ~ Internet