EVANGÉLIUMI ELMÉLKEDÉS
A hét első napján (Húsvétvasárnap), kora reggel, Mária Magdolna
elfutott Simon Péterhez és a másik tanítványhoz, akit Jézus szeretett,
és hírül adta nekik: 'Elvitték az Urat a sírból, és nem tudom, hova
tették!' Péter és a másik tanítvány elindult, és a sírhoz sietett.
Futottak mind a ketten, de a másik tanítvány gyorsabban futott, mint
Péter, és hamarabb ért a sírhoz. Benézett, és látta az otthagyott
gyolcsleplet, de nem ment be. Közben odaért Simon Péter is. Ő is látta
az otthagyott lepleket és a kendőt, amely Jézus fejét takarta. Ez nem
volt együtt a leplekkel, hanem külön feküdt összehajtva egy helyen.
Akkor bement a másik tanítvány is, aki először ért a sírhoz. Látta
mindezt és hitt.'
A negyedik evangélium második felében, tulajdonképpen az utolsó vacsorától jelenik meg a 'szeretett tanítvány' kifejezés, amely egy Jézushoz közel álló személyre, apostolra utal. Az utolsó vacsorán Péter apostol őhozzá, a 'szeretett tanítványhoz' fordul, kérdezze meg az Urat, kire gondol, amikor árulójáról beszél (vö. Jn 13,23-25). A 'ó szeretett tanítvány' ott áll Jézus keresztje alatt, az Úr őrá bízza édesanyját, Máriát (vö. Jn 19,26). Jézus feltámadását követően az üres sírról szóló elbeszélésben is feltűnik e név szerint meg nem nevezett személy. Mária Magdolna hírül adja az apostoloknak, hogy üres a sír, mire Péter és a „szeretett tanítvány” a sírhoz futnak. Amikor ez utóbbi tanítvány látja az üres sírt és a halotti lepleket, hit ébred benne, miként erről a mai evangéliumban olvasunk. Később, amikor a feltámadt Krisztus a Tibériás-tónál megjelenik a halászó apostoloknak, a 'szeretett tanítvány' ismeri fel elsőként és így szól: 'Az Úr az!' (Jn 21,7).
Nincs okunk kételkedni abban az általánosan elfogadott nézetben, hogy a 'szeretett tanítvány' nem más, mint az evangélium szerzője, János apostol, akit ma ünnepel Egyházunk.
János apostol életének felidézett négy jelenetében a közös vonatkozás az, hogy ő az események tanúja, szemtanúja. Jelen van az utolsó vacsorán, hogy a későbbiekben tanúskodjon az ott történtekről. Jelen van a kereszt alatt, - más apostol nincs ott - hogy tanúskodjon Jézus haláláról. Valamint ott van az üres sírnál és megtapasztalja az Úr megjelenését, hogy tanúskodjon a feltámadásról. Végül hiteles tanúként megírja evangéliumát, hogy az olvasókban, bennünk hit ébredjen.
© Horváth István Sándor
A negyedik evangélium második felében, tulajdonképpen az utolsó vacsorától jelenik meg a 'szeretett tanítvány' kifejezés, amely egy Jézushoz közel álló személyre, apostolra utal. Az utolsó vacsorán Péter apostol őhozzá, a 'szeretett tanítványhoz' fordul, kérdezze meg az Urat, kire gondol, amikor árulójáról beszél (vö. Jn 13,23-25). A 'ó szeretett tanítvány' ott áll Jézus keresztje alatt, az Úr őrá bízza édesanyját, Máriát (vö. Jn 19,26). Jézus feltámadását követően az üres sírról szóló elbeszélésben is feltűnik e név szerint meg nem nevezett személy. Mária Magdolna hírül adja az apostoloknak, hogy üres a sír, mire Péter és a „szeretett tanítvány” a sírhoz futnak. Amikor ez utóbbi tanítvány látja az üres sírt és a halotti lepleket, hit ébred benne, miként erről a mai evangéliumban olvasunk. Később, amikor a feltámadt Krisztus a Tibériás-tónál megjelenik a halászó apostoloknak, a 'szeretett tanítvány' ismeri fel elsőként és így szól: 'Az Úr az!' (Jn 21,7).
Nincs okunk kételkedni abban az általánosan elfogadott nézetben, hogy a 'szeretett tanítvány' nem más, mint az evangélium szerzője, János apostol, akit ma ünnepel Egyházunk.
János apostol életének felidézett négy jelenetében a közös vonatkozás az, hogy ő az események tanúja, szemtanúja. Jelen van az utolsó vacsorán, hogy a későbbiekben tanúskodjon az ott történtekről. Jelen van a kereszt alatt, - más apostol nincs ott - hogy tanúskodjon Jézus haláláról. Valamint ott van az üres sírnál és megtapasztalja az Úr megjelenését, hogy tanúskodjon a feltámadásról. Végül hiteles tanúként megírja evangéliumát, hogy az olvasókban, bennünk hit ébredjen.
© Horváth István Sándor
Uram, add meg nekem a testvéri szeretetet, és színed előtt add ezt
meg, ott, ahol te látsz; add, hogy amikor szívem igazi ítéletét
kérdezem, ezt a választ halljam: a testvéri szeretetnek a jóság
gyümölcsét rejtő gyökere valóban bennem van; akkor bizakodhatom Benned,
és te megadod nekem mindazt, amit kérek, mivel megtartom parancsaidat.