EVANGÉLIUMI ELMÉLKEDÉS

Volt a farizeusok között egy Nikodémus nevű férfi, aki a zsidók
egyik főembere volt. Éjnek idején fölkereste Jézust, és ezt mondta neki:
„Mester, tudjuk, hogy te Istentől jött tanító vagy. Senki sem tud
ugyanis ilyen csodajeleket tenni, amilyeneket te művelsz, ha az Isten
nincs vele.” Jézus így felelt neki: „Bizony, bizony, mondom neked, ha
valaki újra nem születik, nem láthatja meg az Isten országát.” Erre
Nikodémus megkérdezte: „Hogyan születhetik valaki újra, amikor már öreg?
Csak nem térhet vissza anyja méhébe, hogy újra szülessék?” Jézus így
felelt: „Bizony, bizony, mondom neked: aki újjá nem születik vízből és
Szentlélekből, nem mehet be az Isten országába. Ami testből születik, az
test, – ami viszont Lélekből születik, az lélek. Ne csodálkozz azon,
hogy ezt mondtam neked: újjá kell születnetek! A szél ott fúj, ahol
akar; hallod ugyan a zúgását, de nem tudod, honnan jön, és hová megy.
Így van ez mindenkivel, aki a Lélekből született.”
![[Jn 3,1-8]](http://www.evangelium365.hu/titlepicture/100x30_10/[Jn%203,1-8].jpg)

A Nikodémussal folytatott párbeszéd részletes leírásával János
evangélista egy konkrét személy esetében mutatja be a hit útját. A
húsvét ünnepe és a feltámadás titkának megismerése a hit útján indít el
mindannyiunkat, s ennek az útnak jelentős állomása a lelki újjászületés.
Krisztus test szerinti feltámadásának egyik következménye az, hogy
tanítványainak lelkileg kell újjászületniük, amit Isten Lelke
kezdeményez bennük.
Erről beszél Jézus Nikodémusnak, aki egy éjszaka keresi fel őt. A vízből és a Szentlélekből való újjászületést nyugodtan vonatkoztathatjuk a keresztség és a bérmálás szentségére. A vízzel való keresztség, amelyet az Egyház húsvét éjszakáján szolgáltat ki a hittanulóknak, igazi lelki újjászületést jelent. A megkeresztelt meghal a bűnnek, szakít korábbi bűnös életével, és feltámad, újjászületik Krisztusban. A bérmálás szentsége, amely a Szentlélek ajándékának elnyerése, szintén újjászületést jelent abban az értelemben, hogy a bérmálandó személy ekkor kötelezi el magát teljes felelősséggel a keresztény életre.
A lelki újjászületés harmadik lehetősége a bűnbocsánat szentsége, amelyben a megtérő és bűnbánó ember vétkeit Isten eltörli. A keresztségben és a bérmálásban csak egyszer részesedhetünk, de a bűnbocsánat szentségében értelemszerűen többször. Éljünk rendszeresen ezzel a lehetőséggel, amely által az irgalmas Atya szeretett gyermekeiként fogad vissza minket szeretetébe.
© Horváth István Sándor
Erről beszél Jézus Nikodémusnak, aki egy éjszaka keresi fel őt. A vízből és a Szentlélekből való újjászületést nyugodtan vonatkoztathatjuk a keresztség és a bérmálás szentségére. A vízzel való keresztség, amelyet az Egyház húsvét éjszakáján szolgáltat ki a hittanulóknak, igazi lelki újjászületést jelent. A megkeresztelt meghal a bűnnek, szakít korábbi bűnös életével, és feltámad, újjászületik Krisztusban. A bérmálás szentsége, amely a Szentlélek ajándékának elnyerése, szintén újjászületést jelent abban az értelemben, hogy a bérmálandó személy ekkor kötelezi el magát teljes felelősséggel a keresztény életre.
A lelki újjászületés harmadik lehetősége a bűnbocsánat szentsége, amelyben a megtérő és bűnbánó ember vétkeit Isten eltörli. A keresztségben és a bérmálásban csak egyszer részesedhetünk, de a bűnbocsánat szentségében értelemszerűen többször. Éljünk rendszeresen ezzel a lehetőséggel, amely által az irgalmas Atya szeretett gyermekeiként fogad vissza minket szeretetébe.
© Horváth István Sándor
