ÚRNAPJA ~ EUCHARISZTIA ÜNNEPE
Kedves Testvérek!
Ha a mai ünnepelt
Eucharisztiára gondolok, akkor úgy érzem, egyre nagyobb szakadék van az
Eucharisztia ünneplése - a szentmise és a mai ember között. Ennek több
jele van, amelyeken nem lehet tudomásul nem venni. Tapasztalható, hogy
egyre kevesebben fordulnak meg a vasárnapi szentmiséken, egyre többen
rekednek kívül olyanok, akik bár még megkereszteltek, s több-kevesebb
rendszerességgel igénybe veszik az Egyházat, mint szolgáltató
intézményt, de a keresztény élet csúcsától, az örök élet kenyerétől
távol tartják magukat. Aki jelen vannak a szentmiséken azoknál sem jobb a
helyzet. A legtöbben egyáltalán nem értik, hogy mi történik a
szentmisében, nem értik a jelképeket, mozzanatokat, noha lehet, hogy el
tudnák mondani az események egymásutánját. A megkereszteltek egyik
rétege úgy gondolkodik, hogy a mise arra való, hogy a halottakért
mondassuk, amit a pap elvégez, mi pedig végigüljük tisztelettel. Ez
aztán odáig mehet, hogy megszokásból minden évben az adott időpontban
mondat misét valamely elhunyt szeretteiért, de úgy van ott, hogy
jószerivel a Miatyánkot sem tudja imádkozni. S vannak akikben megvan az
igény az imára, de nem értik a legtökéletesebb imát a szentmisét, s
ezért inkább jól beidegződött módon előveszik a rózsafüzért, vagy más
imádságot, s azt imádkozzák a szentmise alatt.
Igen, testvéreim, akik
itt vagytok, ez tény és valóság: nem tudtok mit kezdeni a misével, azzal
a szentmisével, amely a keresztény élet csúcsa és forrása.
Mi az Eucharisztia, a szentmise? Mit jelent személy szerint, s mi a helye az eucharisztikus ünneplésnek az életben?
Az Eucharisztia az ember
legelemibb, legalapvetőbb igényére épül: a megtapasztalható értékekre,
vagy egyszerűbben a boldogság utáni vágyra.
A földi élet igen nagy
kincs, de csak átmeneti, és nem végső célja életünknek. Az ember ugyanis
teljes boldogságra vágyódik, de ezt nem érheti el a világban, mert
vágyai végtelenek, a világ pedig véges. Bonyolítja a problémát, hogy az
ember végtelen, Isten utáni vágya aminek beteljesülése tesz boldoggá,
szíve mélyén csendesen szunnyad. Legtöbb ember nagyon későn tudja meg,
hogy nem elég a világ neki.
Az emberek néha megsejtik
létük problémáját, de többnyire a pillanatnyi vágyaik kiélésével vannak
elfoglalva. A világ után vágyódnak, arra figyelnek, és Jézus szavai
szerint megnyerik. A világért akarva akaratlanul fel kell áldozni az
életet. Aki a munkának él, az a munkáért; aki a szórakozásnak, vagy a
tudománynak él az azért áldozza fel életét. Aki semmittevéssel
foglalkozik, az abban őrlődik fel. Végeredményben semmiért áldozzuk
életünket, s ezt nagyon jól kifejezte Jézus: "Mit ér az embernek, ha az
egész világot megnyeri is, de lelke kárt szenved?"
Krisztus nem a világért
akarta áldozni életét, hanem az Atyáért. Ő nem a világot, hanem a
Szentlelket akarta megnyerni a maga embersége és a világ számára. Az
Istenért vállalt teljes áldozat két dolgot jelentett Jézus életében. Az
egyik az, hogy egész élete legyen csupa szeretet, hála, dicsőítés,
könyörgés, engesztelés áldozata az Atyával szemben és semmi más. A földi
életben ez képtelenség, mert minden ember többé-kevésbé önmagának él,
csupán szükségleteinek kielégítése miatt. Krisztusnak be kellett
fejeznie a földi életet, és új módon kellett léteznie, hogy teljesen az
Atyáért élhessen. Másrészt azt is jelentette az Atyáért való léte, hogy
Krisztus azt akarta, hogy élete az Atyáért vállalt tökéletes áldozattá
fejlődjön. Krisztus áldozati bárány volt, s azt akarta, hogy az
emberiség se pusztuljon el értelmetlenül a világért áldozva életét,
hanem szintén váljon Istennek szóló áldozattá. Jézus azt akarta, hogy az
Egyház, és rajta keresztül az egész emberiség kapcsolódjon be az Atyát
dicsőítő áldozatába, az Atyáért váljon áldozattá, amikor elmúlik, és
nyerje el az újjáteremtő Szentlelket.
Az áldozattá lett
Krisztus azért rendelte nagycsütörtök este az utolsó vacsorán az
Újszövetség liturgikus áldozatát, az Eucharisztiát, a szentmisét, hogy
ezen keresztül az bekapcsolja Egyházát és az Egyházon keresztül az egész
világot áldozatába. Az áldozattá lett Krisztus a kenyeret és a bort
átlényegítette testévé és vérévé. Aki részesedik az átlényegített
kenyérben, az Eucharisztiában, az Krisztus áldozatába kapcsolódik bele.
Nem földi véges dolgokért hozott áldozatba, hanem az ember egyedül
boldoggá tehető Atyaistenért hozott áldozatba.
Kedves Testvérek! A
szentmise tehát boldogságotok kulcsa lehet, ha megfelelőképpen
fogadjátok. Ezek közül most egyet szeretnék kiemelni: a közösséget.
Tény, hogy azért csökken a
templombajárók száma, mert a szentmisén nem tapasztalják meg az
egységet a közösséget, a személyes törődést, azt, amit - ismerjük
őszintén - egy szektás jellegű közösség megad, és ezért ott kötnek ki.
Mert ha Krisztusnak egyetlen áldozatában részesedünk, akkor egyetlen
közösséget alkotunk. Ezzel szemben sokkal inkább az a benyomásom a
szentmisén való részvételről, hogy mindenki maszek módon igyekszik
kiépíteni a maga kapcsolatát Istennel, különbejáratú mennyországát. A
szentmise, az Eucharisztia ünneplő közösségének kiépítése nem csak a pap
feladata, hanem mindannyiótoké, akik itt jelen vagytok. Ez pedig nem
korlátozódhat pusztán a szentmise idejére, hanem a közösségnek a
hétköznapi életben kell elkezdődnie és az Eucharisztia ünnepi
közösségében kell megszentelődnie. Az eucharisztikus ünneplés igazi
hatékonyságát alapvetően meghatározza mindaz, ami a szentmisén kívül a
keresztények egyéni és közösségi életében történnek. Vagyis, ha a
szentmisén jelenlévők csak a mise időtartamára vannak együtt, idegenül,
akkor annak a misének nincs életereje. De ha az emberek a szentmisén
kívül a hétköznapi életben is egymásnak testvérei, akkor az a szentmise
egészen másabbá válik: azzá, aminek Krisztus Istenünk megálmodta
nagycsütörtök estéjén.
Ámen.
Ócsai József
Forrás ~ Internet