'A keresztények mint élő kövek Krisztus fölé épülnek lelki házzá'

    A keresztény templom emlékeztet a mennyei Jeruzsálemre, amelynek alapfalait - Szent János látomása szerint - drágakövek alkotják (vö. Jel 21, 19-20). A hívek is mint élő és szent kövek beépülnek az egyházi közösségbe az evangélium szerint való élet által, amit a látomás drágakövei jelképeznek.
     A világoszöld színű jáspis tudniillik az elevenen zöldellő hitet és a tevékeny vallásos életet jelenti. Ez szerepel elsőként. Hiszen Istenhez fordulásunkban első lépés a hit, amely a hitetlenség minden elszáradt venyigéjét tűzre veti.
     A kék színű zafír azokat jelenti, akik a mennyek országáért önmagukat vétkeikkel és bűnös vágyaikkal együtt keresztre feszítik.
     A harmadik a kalcedon, amelyet nem lehet csiszolni, és a szelíd fénnyel égő lámpás halványságát mutatja. Ez azokra emlékeztet, akiket a hitetlenek semmiféle evilági csalárdsággal vagy hízelgéssel a hitben való megmaradástól eltántorítani semmi módon nem tudnak, és akik emellett alázatosan viselkednek.
     A sötétzöld színű smaragd, amelyet elhagyott tájakon küzdelemmel kell megszerezni, leginkább azokat jelenti, akik kerülve az emberek tekintetét, egész életükben elrejtőznek, mint ahogy a remeték teszik, és hervadhatatlanul virulnak Krisztus szolgálatában.
     A szárdonix, amely ónixból és szárdiumból áll, noha természete szerint egy kő, mégis három színben játszik: feketében, fehérben és pirosban. E kő jelképezi azokat a híveket, akiket a szeretet kettős parancsának a teljesítése tesz ékessé, és pirosak a szenvedéstől, lelkük tisztasága hófehér fényben ragyog, alázatosságukban mégis az utolsók közé számítják magukat.
     A kárneol vérszínű, ezért kiválóan alkalmas arra, hogy a vértanúkra emlékeztessen.
     A krizolit, amely izzó szikrákat szóró tündöklő színaranyhoz hasonló, azokat jelöli, akiknek értelme az isteni bölcsességtől fénylik, mint a vert arany, embertársaikhoz szóló buzdító szavaik pedig olyanok, mint a fellobbanó tüzes szikrák. Ilyenek voltak az apostolok, és ilyenek mindenkor a szentek.
     A berill kettős színű: élénkzöld és halványsárga. Azokat jelzi, akiknek hite eleven és zöldellő, de alázatosságukban szerényen visszahúzódnak.
     A topázról azt mondják, hogy minden drágakő színét magában foglalja. Ez azokat jelzi, akik minden erényben tündöklenek.
     A krizopráz aranyszínű és zöldes fényű. Azokat jelképezi, akik kitűnnek a bölcsességben, bátrak a hitben, és hűségesen teljesítik a szeretet kettős parancsát Isten és embertársaik iránt.
     A jácintkő, amely olyan, mint a víz tükrén csillogó napsugár, azokat jelzi, akik mindenféle bölcsességben kitűnnek.
     Az ametiszt bíborszínű. Csodálatosan jelképezi azokat, akiknek az életútján a bűn uralmának még csak nyoma sincs.
    Mindezek a szentek számunkra olyan égi jelek - mintegy álló és mozgó csillagok -, akiknek fénye az egész Egyházat beragyogja.

Szent Gellért csanádi püspök 'Deliberationes' című könyvéből

Corpus Christianorum. Continuatio Mediaevalis 49, 101-102

 'Mint élő kövek, épüljetek lelki házzá, szent papsággá.' Péter I. levele 2. fejezet 5.