EVANGÉLIUMI ELMÉLKEDÉS
A kenyérszaporítás utáni napon Jézus így szólt a sokasághoz: „Senki
sem jöhet hozzám, ha nem vonzza az Atya, aki küldött engem. Én
feltámasztom őt az utolsó napon. A prófétáknál ezt olvassuk: „Mindnyájan
Isten tanítványai lesznek.” Mindaz, aki hallgat az Atyára, és tanul
tőle, hozzám jön. Nem mintha az Atyát látta volna valaki. Csak aki
Istentől való, az látta az Atyát. Bizony, bizony, mondom nektek: Aki
hisz bennem, annak örök élete van. Én vagyok az élet kenyere. Atyáitok
mannát ettek a pusztában, és mégis meghaltak. Itt a mennyből alászállott
kenyér, hogy aki eszik belőle, meg ne haljon. Én vagyok a mennyből
alászállott élő kenyér. Aki e kenyérből eszik, örökké él. A kenyér,
amelyet adni fogok, az én testem a világ életéért.”
A kenyérszaporításkor Jézus földi kenyeret adott az embereknek,
amely a test tápláléka. Ezt követően pedig a mennyei kenyérről beszél,
amely lelki táplálék az emberek számára. A hallgatóság elcsodálkozott,
amikor Jézus kijelentette, hogy ő az örök élet kenyere és teste valóban
táplálék, hiszen ekkor még nem tudhattak az Eucharisztia csodájáról. Az
Úrnak a mai evangéliumban mondott szavai nagycsütörtökön valósultak meg
első alkalommal. Azóta az általa mondottakat és tetteket megismételve
minden szentmisével valóságosan megjelenik Krisztus az átváltoztatott
kenyérben és a borban.
Az Oltáriszentséggel kapcsolatban kettős feladatunk van. Egyrészt hinnünk kell, hogy az Eucharisztia valóban Krisztus teste, másrészt táplálkoznunk kell ezzel a kenyérrel, amely az örök élet tápláléka számunkra. Ebből a kenyérből él és táplálkozik az Egyház s minden hívő, aki az Egyházhoz tartozik.
A szentmisében az átváltoztatást követően hitünk szent titkának nevezzük az Oltáriszentséget. Titokzatos már maga a történés, amikor a miséző szavára a kenyér az Úr testévé, a bor az ő vérévé változik át, de titokzatos a mi Urunk jelenléte is az átváltozott kenyérben és borban. Mindezt csak hittel tudjuk elfogadni, az emberi ész és értelem ugyanis korlátokba ütközik. Az átváltoztatásban az Egyház hite fogalmazódik meg, amely magába foglalja az én személyes meggyőződésemet is arról, hogy Krisztus valóságosan jelen van az Oltáriszentségben.
© Horváth István Sándor
Az Oltáriszentséggel kapcsolatban kettős feladatunk van. Egyrészt hinnünk kell, hogy az Eucharisztia valóban Krisztus teste, másrészt táplálkoznunk kell ezzel a kenyérrel, amely az örök élet tápláléka számunkra. Ebből a kenyérből él és táplálkozik az Egyház s minden hívő, aki az Egyházhoz tartozik.
A szentmisében az átváltoztatást követően hitünk szent titkának nevezzük az Oltáriszentséget. Titokzatos már maga a történés, amikor a miséző szavára a kenyér az Úr testévé, a bor az ő vérévé változik át, de titokzatos a mi Urunk jelenléte is az átváltozott kenyérben és borban. Mindezt csak hittel tudjuk elfogadni, az emberi ész és értelem ugyanis korlátokba ütközik. Az átváltoztatásban az Egyház hite fogalmazódik meg, amely magába foglalja az én személyes meggyőződésemet is arról, hogy Krisztus valóságosan jelen van az Oltáriszentségben.
© Horváth István Sándor