Anselm Grün ~ Húsvéti módon élni
1. A bűnbánat ideje
A
böjti időt húsvéti bűnbánati időnek is hívjuk. A bűnbánat szó sokakban
negatív asszociációkat vált ki. A bűnbánatot a bűnbánat cselekedeteihez,
a gyászhoz, a bánathoz és a töredelemhez kapcsolják. A német 'büssen'
szó tulajdonképpen ezt jelenti: ’kijavítani, jobban cselekedni,
jóvátenni, helyreállítani, meggyógyítani’. A böjti idő tehát olyan idő,
amikor megpróbálunk jobban, nemesebben cselekedni, mint máskor.
A szerzetesi zsolozsma vigíliájában énekelt himnusz csodálatos képekkel írja le a böjti idő tulajdonképpeni célját:
A
böjti idővel Isten nemcsak az emberi szívet, hanem az egész földet is
meg akarja gyógyítani. A húsvétra szeretne minket és az egész világot
előkészíteni, hogy az Isten által eredetileg nekünk szánt élet újból
kivirágozzék.
A hagyomány a bűnbánat szóban foglalta össze, mit
tehetünk, hogy siettessük a húsvétot. A bűnbánat többnyire valamilyen
konkrét bűnbánati cselekedettel van kapcsolatban. Tulajdonképpen abban
áll, hogy figyelmesebben és körültekintőbben éljük életünket, hogy
pontosabban végezzük munkánkat, mint egyébként, hogy intenzívebben
imádkozunk, hogy tudatosabban ápoljuk kapcsolatainkat, és egészen
átadjuk magunkat a jelennek. A nagyböjti idő arra hív bennünket, hogy
szívünket ismét tudatosan Istenhez kössük, és Istenből kiindulva járjuk
hétköznapjainkat.
A bűnbánat azt is jelenti: helyreállítani és
gyógyítani. Életünk gyakran sérült, megsebzett élet, olyan élet, amely
nem tud elszakadni sebeitől. A böjti időben figyelnünk kell sebeinkre,
és Isten elé kell vinnünk őket. Így gyógyulhatnak meg. Ha
meggyógyultunk, ha egészségesek és egészek leszünk, akkor életünk áldást
hoz és egészséget terjeszt mások számára is.
Mértékletesen éljen a test,
éber legyen és tiszta a lélek,
hogy az időben megtett utunk
átvezessen a feltámadáshoz.
Isten szándéka, hogy e napok
meggyógyítsák a földet.
Jeleket látunk csupán,
a föld is csak jelkép;
mert a körbejáró év
a téli fagy és homály után
tavasszal húsvétra készíti elő a földet.
2. A megtérés ideje
A
bűnbánat másik kifejezése a megtérés. A megtérés szóval a magyar nyelv a
convertere (’megfordulni’) szót fordítja. A szó egy olyan utat jelöl,
amelyen az ember ismételten visszafordul. Gyakran hamis és téves utakon
járunk. A böjti idő arra hív, hogy pontosabban vizsgáljuk meg útjainkat.
Hová megyek? Milyen úton haladok? Tovább visz-e az út? A helyes úton
járok-e? Egyáltalán úton vagyok-e, vagy egy helyben toporgok és nem
haladok előre? Merre vezet az én belső utam? Útjainkat időről időre át
kell vizsgálnunk. Megállunk és feltesszük magunknak a kérdést: érdemes-e
mindenáron továbbmennünk. Ha felismertük, hogy utunk tévút, kerülő út
vagy veszélyt rejt számunkra, akkor meg kell fordulnunk, hogy
megtaláljuk azt az utat, amely célhoz vezet, emberré válásunk céljához
és Istenhez, aki az út végső célja.
Az út kezdettől fogva az
emberi élet ősszimbóluma. Lukács az Apostolok Cselekedeteiben 'új útnak'
nevezi a keresztény hitet. Olyan út ez, amely új távlatokat nyit
előttünk, új elevenségre vezet minket. Jézus tágas útról beszél, amely a
pusztulásba visz, és szűk útról, amelyen át az életre találunk. A
többség a tágas úton jár. Nem sokat tépelődnek. Azt teszik, amit
mindenki más. A tömeghez igazodnak, a médiumokhoz, mások véleményéhez. A
keskeny út azonban csak nekem szól. Meg kell találnom, még ha ez nem
könnyű is. Meg kell fontolnom, mi az én legbensőbb hivatásom. Mi az
erősségem? Mit szeretnék megvalósítani ebben a világban? Milyen nyomot
szeretnék életemmel belevésni ebbe a világba? A böjti idő arra hív, hogy
keressük meg azt az utat, amelyen megvalósíthatjuk az egyedi személyt:
azt, amit Isten elgondolt rólunk. Lehetséges, hogy az úton, amelyen
eddig jártunk, meg kell fordulnunk, hogy megtaláljuk személyes utunkat.
Így
belső megfordulás történhet, ha van bátorságunk kitartani a csendben.
Felszínre jön az, amit elnyomtunk. A bennünk legmélyebb szinten rejtőző
világ azt akarja, hogy szemügyre vegyük és megfelelő helyet engedjünk
neki életünkben. A megfordulás, a visszafordulás által megváltozunk.
Láthatóvá válik bennünk Isten eredeti és hamisítatlan képe.
3. Az átgondolás ideje
A
görög metanoia szó, amit mi gyakran ’visszafordulni’ jelentéssel
fordítunk, tulajdonképpen azt jelenti: ’másként gondolkodni, értelmét
megváltoztatni’. A megtérés a görögök számára a gondolkodással kezdődik.
Az ember azzá válik, amit gondol. Ezért érdemes odafigyelni
gondolatainkra: nem tesznek-e minket beteggé, nem húznak-e minket
lefelé, nem váltanak-e ki bennünk elégedetlenséget és keserűséget. Azt
hisszük, hogy objektíven gondolkodunk, ám a valóságban sok előítéletünk
és érzelmünk korlátozza gondolatainkat. Aki haragos, az haragjának
szemüvegén át látja az embereket. Már nem képes világosan gondolkodni.
A
böjti idő arra ösztönöz bennünket, hogy megújítsuk gondolkodásmódunkat.
Meg kell vizsgálnunk, hogy mit is gondolunk, mennyire ártunk
gondolatainkkal önmagunknak. Megfelel-e gondolkodásunk a valóságnak,
vagy meghamisítjuk a realitást? Mihez igazítjuk a valóság értelmezését?
Ha foglalkozásomat és munkámat negatívan értelmezem, ha azt gondolom
róla, hogy unalmas, hogy túlterhel és kizsákmányol, akkor valóban ilyen
hatást fog gyakorolni rám. Gondolkodásmódomtól függ, hogyan érzem magam,
miként találkozom a körülöttem élő emberekkel, és hogyan élem meg a
hétköznapjaimat. Azt gondolom-e, amit körülöttem mindenki gondol – vagy
Isten gondolatait gondolom?
Pál apostol azt kívánja tőlünk a
Rómaiakhoz írt levelében, hogy vizsgáljuk felül gondolkodásmódunkat: „Ne
hasonuljatok a világhoz, hanem gondolkodástokban megújulva alakuljatok
át, hogy felismerjétek, mi az Isten akarata, mi a helyes, mi a kedves
előtte és mi a tökéletes.”(Róm 12, 2) Ha Isten szemével nézzük a
valóságot, világosan felismerjük, hogy mi jó a számunkra, mi tesz
egésszé és egészségessé bennünket, és mi vezet el az igazi életre.
A
meta nemcsak azt jelenti, hogy ’másképp’, hanem azt is: valami ’mögé’,
valami ’után’. Azt jelenti, hogy a dolgok mögé nézünk, hogy felismerjük
az igazi hátteret. Nagyon gyakran csak a felszínt látjuk. Látjuk azt,
ami a világban történik – ám az értelmét nem ismerjük fel. Szemléljük a
természetet, de nem látjuk meg a teremtés szépségén át a Teremtőt.
Gondolkodásunk megújulása azt jelentené, hogy a dolgok mögé nézünk,
felismerjük Istent mint minden létezés tulajdonképpeni alapját. Ezt az
új látásmódot be kell gyakorolnunk. Magától nem megy. Nem ítélkezünk
emberekről és dolgokról. Amikor az embert nézzük, látjuk hibáit és
gyengeségeit, de mögéjük is látunk. Felismerjük élettörténetét és
életének igazi mintáját, ahogyan azt Isten a maga számára kiszínezte.
Hétköznapjaink történéseit figyeljük, és felismerjük bennük Isten
munkálkodását. A tájat nézzük, és meglátjuk benne Isten mindent átjáró
Lelkét.
Gyakorlásra van szükség, hogy az embereket és a dolgokat
előítéletektől és ítéletektől mentesen tudjuk látni: egyszerűen hagyjuk
őket megmaradni a titokban, jóleső érzéssel nézzük őket, hagyjuk őket
létezni. Aztán gondoljunk a dolgok mögé, s majd mindenben meglátjuk
Istent.
4. A böjtölés ideje
Az
utóbbi húsz évben nemcsak az Egyház, hanem az orvostudomány is újra
felfedezte a böjtölést. Évtizedek óta egyre engedékenyebben lazítjuk fel
a böjti előírásokat. Már nem értjük, hogy mi a böjt értelme. Aki a
böjti időben rászánja magát, hogy egy hétig böjtöljön: semmi szilárd
ételt nem vesz magához, hanem sok teát, vizet vagy gyümölcslét iszik, az
megtapasztalja, milyen jótékony hatása van a böjtölésnek. Az első
napokban jelentkező nehézségek után már nem fog éhséget érezni.
Szabadabbnak érzi magát. Kezei áteresztőbbek, gyengédebbek lesznek.
Éberebben fog a természetben járni. Mozdulatai lelassulnak. Megszűnik a
zaklatottsága. Kialakul benne az az érzés, hogy a hajsza nem tesz jót.
Lehetséges,
hogy amikor böjtölünk, egyszer csak bosszúság és elégedetlenség fog el
bennünket. Hétköznapjainkból jól ismerjük azt a mechanizmust, hogy
mindig akkor eszünk túl sokat, ha csalódottak vagyunk vagy egyedül
érezzük magunkat, s ilyenkor evéssel csillapítjuk bosszúságunkat vagy
magányunkat, mivel többé már nem akarjuk érezni indulatainkat. Ám ez az
út még nagyobb elégedetlenségbe torkollik. A böjtöléssel azonban
megfordítjuk ezt a mechanizmust. Elébe állunk igazságunknak. Jézussal
együtt elmerészkedünk a puszta kietlenségébe, hogy ott önmagunkkal
szembesüljünk. Istenhez vezető utunkat csak akkor járhatjuk Jézuséhoz
hasonló világossággal és határozottsággal, ha kibírjuk ezt a
szembesülést.
A böjtölés megtisztítja és salaktalanítja a testet.
Az, ami bensőnkben szennyként felgyülemlett, most eltávozik. A
böjtölést úgy is értelmezhetnénk, mint a test és a lélek tavaszi
nagytakarítását. Ezt a tavaszi nagytakarítást szó szerint is vehetjük. A
testi böjtölés terjedjen ki hétköznapjaink megtisztítására és
salaktalanítására is. A nagytakarítás lakásunknál kezdődik. Milyen
lomtól lehetne megválni, mi az a fölösleg, amit odaadhatok? Mit
ajándékozhatnék el, mitől szeretnék megszabadulni?
A tavaszi
nagytakarítás azonban tevékenységeimre és szokásaimra is kiterjedhet.
Miként lehetne salaktalanítanom napi programomat, lassítanom a hajszát?
A
testi böjtölés akkor segít éberebbé és szabadabbá válnunk, ha lelki
böjtöléssel van egybekötve. Böjtölés és imádság egybetartozik. A
böjtölés támogatja az imádságot. Böjtölve jobban rá tudunk hagyatkozni
az imádságra vagy az elmélkedésre. Mindenekelőtt azonban intenzívebbé
teszi a másokért mondott közbenjáró imánkat. Bajban lévő barátainkért
gyakran és viszonylag eleget imádkozunk. Ha azonban egész nap tudatosan
böjtölök és imádkozom a másik emberért, akkor testemet is átjárja a
közbenjárás. Magammal hordom a másikat. Testem arra kényszerít, hogy
gondoljak rá. Böjtölő imádságomban egy leszek vele. Új módon kerülök
hozzá közel. Ki az, akiért tudatosan szeretnék böjtölni és imádkozni?
Érzem-e, hogy puszta beszélgetéssel már semmit sem tudok megváltoztatni,
hogy segítőkészségem tehetetlen marad? Paradox dolog, hogy éppen akkor,
amikor a böjtölésben vitalitásunkat gyengítjük, imádságunk
intenzívebben száll Istenhez. A böjtölésben megvalljuk
tehetetlenségünket és Isten elé tárjuk. Érezzük, hogy rászorulunk Isten
segítségére. Egyúttal bízhatunk is abban, hogy Isten gondoskodik arról a
társunkról, akiért böjtölünk.
A böjtölés kezdettől fogva
összekapcsolódik a megvilágosodással, az éjszakai virrasztással és az
imádsággal. A böjtölő ember szeme ragyog. Mintha fátyol tűnne el a szeme
elől. Kevesebb alvásra van szüksége, így éberen tud imádkozni. Szebbek
lesznek az álmai is. A misztikusok mindig azt várták, remélték a
böjttől, hogy általa fogékonnyá válnak Isten belső világosságára, amely a
lelkükben világít. A böjtölés érintkezésbe hoz bennünket azzal a
hallgatag benső térrel, ahol maga Isten lakik bennünk. A benső otthonba
vezet bennünket, ahol otthon érezhetjük magunkat, mert bennünk lakik
Isten, a titok.
5. A belső szabadság begyakorlásának ideje
Sokan
negatív érzésekkel viszonyulnak a böjti időhöz. Le kell mondanunk az
édességről és nélkülöznünk kell a szép ünnepeket. Nem ihatunk alkoholt.
Mi lehet a lemondás értelme? A lemondást úgy érthetnénk, mint belső
szabadságra segítő tréninget. A sportoló, aki bajnokságra készül, lemond
néhány kellemes dologról, de szívesen teszi, mert célja van. Büszkeség
tölti el, ha megrövidíti futamidejét, ha pár centivel távolabb vagy
magasabbat ugrik. Ismerek embereket, akik a böjt során tudatosan
lemondanak az alkoholról. Bizonyítani akarják önmaguknak, hogy nem
alkoholisták. Büszkék magukra, ha hét héten át sikerül megállni, hogy
egy csepp alkoholt se igyanak. Ez azzal az öntudattal tölti el őket,
hogy dönteni képesek önmaguk felett, hogy nem alkoholfüggők. Még mindig
saját elhatározásaik, nem pedig igényeik irányítják őket.
A
lemondás teszt arról, hogy szabad vagyok-e. Bizonyítani szeretném
magamnak, hogy sem az alkoholtól, sem a kávétól nem függök, hogy tudok e
drogok nélkül élni. Ha ez a bizonyítás sikerül, ismét visszanyerhetem
jó lelkiismeretemet. Bizonyítani szeretném azt is, hogy ura vagyok
önmagamnak. A görögök autarkiának nevezik a szabadságnak ezt a fajtáját.
Az autarkia abban áll, hogy ura vagyok önmagamnak, birtoklom magamat,
hogy rendelkezem önmagam fölött. Miközben önmagunkról döntünk,
felfedezzük emberi méltóságunkat. Ha ugyanis emberektől vagy dolgoktól
függök, méltóságom is csorbul. A méltósághoz szervesen hozzátartozik a
szabadság.
A böjti időben azonban nemcsak tesztelni akarjuk
magunkat arról, hogy szabadok vagyunk-e, hanem be is gyakoroljuk
magunkat e benső szabadságba. Ismerjük függőségeinket, és sohasem fogunk
teljesen megszabadulni tőlük. Egy meghatározott időre azonban
begyakorolhatjuk, hogy lemondunk az autózásról, lekapcsoljuk a tévét,
elzárjuk az alkoholt, kevesebb kávét iszunk. Ne kísérje ezt az edzést
düh. Ha egy sportoló elkeseredetten edz, nem jut tovább. Játékosan,
örömmel kell edzenünk. És fantáziára is szükség van, hogy olyan edzési
tervet állítsunk össze, amely felüdít.
Aki edz, annak határozott
céljai vannak. Mi lehet ennek a böjti időnek a célja? Mit szeretnék
begyakorolni? Hová szeretnék eljutni? Ha ismerem a célt, megtalálom az
utakat is, amelyek közelebb visznek hozzá. Át kell gondolnom, mit
szeretnék ebben a nagyböjti időben begyakorolni, és hogyan tudom
örömtelivé tenni az edzést. A sportoló megbeszéli edzési programját
edzőjével. Szent Benedek azt ajánlja szerzeteseinek, hogy edzési
programjukat apátjukkal, lelki trénerükkel beszéljék meg. A böjti idő
kezdetén mindenkinek fel kell jegyeznie, hogy milyen edzési programot
gondolt ki magának, miről szeretne lemondani és milyen próbának tenné ki
magát, milyen tekintetben szeretné újból rendezni életét. Ezután
feljegyzését megmutatja az apátnak, és áldását kéri rá. Így erősebb a
motiváció, hogy edzési terveit meg is valósítsa. Ha csak magamban
dolgozom ki őket, könnyen felmentést találok alóluk. Ha azonban valaki
mással is megbeszélem, hogyan szeretném a nagyböjtöt alakítani, az arra
ösztönöz, hogy szándékomat valóra is váltsam. Ez jó hatással van rám, és
talán arra is, akivel a nagyböjti gyakorlatot megbeszéltem. Kivel
szeretném megbeszélni edzési terveimet? Kit szeretnék edzőtársamnak,
hogy közelebb jussak célomhoz?
6. A szenvedés ideje - találkozás a szenvedéssel
Nagyböjt
ötödik vasárnapjával megkezdődik a szenvedés ideje. Ebben az időben a
keresztények Jézus szenvedése felé fordulnak. Az elmélkedés egyik
kedvelt formája a keresztút. Egyesek végigjárják a keresztút 14
stációját, és elmélyednek Jézus szenvedésének titkaiban. Mások Jézus
szenvedéstörténetét olvassák a négy evangéliumban, Johann Sebastian Bach
Máté- vagy János-passióját hallgatják. A liturgia szövegei a szenvedő
Jézusra irányítják figyelmünket. De miért kell Jézus szenvedésével
foglalkoznunk? Talán Jézus rászorul a mi részvétünkre?
Miközben
Jézus szenvedésének titkaiba mélyedünk, állítsuk magunk elé saját
szenvedésünket. Akár akarjuk, akár nem, egyszer minket is megérint a
szenvedés. Meghal valaki, akit szeretünk. Nem úgy fejlődnek a gyermekek,
ahogy reméltük. Megoldhatatlan családi vagy munkahelyi konfliktus
gyötör bennünket. Megbetegszünk, és perlekedünk a sorsunkkal.
Szenvedünk, mert nem tudunk megfelelni elvárásainknak, mert életünk
álmai összetörtek. Aki őszintén járja az útját, az nem kerülheti ki
saját életében a szenvedést. Egyszer mindenkinek szenvednie kell
végessége, mulandósága, gyarlósága miatt.
Jézus szenvedésén azért
is elmélkednünk kell, hogy meggyőződjünk arról, szenvedésünkben nem
maradtunk magunkra. Jézus szenvedésünk minden állomását végigjárta. Nem
vagyunk tehát egyedül. Jézus velünk jár az úton. Rá tekintve nem érezzük
magunkat elhagyatva szenvedésünk útján. Felismerjük, hogy
szenvedésünknek értelme, célja van, ugyanúgy, mint Jézus szenvedésének;
az a célja, hogy a megpróbáltatásokon át eljussunk a feltámadásra, az
üresség által a teljességre, a távol lévő Isten hiányán át Isten soha
véget nem érő, határtalan közelségébe. Aki felfedezi szenvedésének
értelmét, másképpen tudja elviselni. Tántoríthatatlanul végig tud menni a
szenvedések útján. Ha bízik abban, hogy a szenvedés a tisztulását
szolgálja, akkor ezen az úton egyre jobban megnyílik Istennek.
Megtapasztalja, hogy élete Istenhez viszi közelebb.
Azon
gondolkodunk, hogyan jutunk el Istenhez, milyen módszereket kellene
alkalmaznunk, hogy méltóbban imádkozhassunk, hogy az elmélkedésben
erőteljesebben megérezhessük Isten közelségét. Gyakran azonban nem
tudunk kitörni saját gondolataink bűvköréből. Az élet, ha Isten
szándékai szerint alakítjuk, örömeivel, de szenvedéseivel is, napos, de
árnyékos oldalaival is, erősségeivel, de gyengeségeivel is, Istenhez
vezet bennünket. Csak ki kell engesztelődnünk életünkkel, csak
szemlélődnünk kell életünk helyzetei felett. Ekkor maga az élet veszi el
tőlünk azt az illúziót, hogy teljesítményünkkel megvásárolhatjuk Isten
felénk fordulását. Egónkat, amely mindent magához akar ragadni, amely
még az Istent is szeretné a maga szolgálatába állítani, éppen a
szenvedés töri össze. Ha Jézushoz hasonlóan engedjük, hogy a szenvedés
keresztre feszítsen bennünket, akkor azt is átélhetjük, hogy a kereszt
Istent és az igazi életet ajándékozza nekünk.
7. A Nagyhét
A
nagyhéttel megkezdődik Jézus halálának és feltámadásának
tulajdonképpeni ünneplése. A Jézus szenvedésére való emlékezést
diadalmenettel kezdjük. Ahogy egykor Jézus bevonult Jeruzsálembe, és ott
királyként ünnepelték, úgy indulunk mi is pálmaágakkal a templomba. A
körmenettel valljuk meg, ki is ez a Jézus, aki kész végigjárni a kereszt
útját. Ő a Messiás, aki bennünket szabadságra vezet, Ő a Király, az
egész világ ura. Miközben Jézust, az igazi királyt követjük és előtte
énekeinkkel hódolunk, magunkat is begyakoroljuk királyi méltóságunkba.
Mindannyian
királyok vagyunk. Valahányszor megérint bennünket a szenvedés, mindig
arra kell emlékeznünk, hogy királyi méltóság lakik bennünk. Jézushoz
hasonlóan, aki királyként járta végig a gyalázat útját és legmélyebb
megalázottságában is tudatában maradt isteni méltóságának, bennünket sem
tud összetörni a szenvedés. Elnémíthat, magányba és szomorúságba
taszíthat, de méltóságunktól nem foszthat meg. Ezt jelenti a szenvedés
hetének kezdetén Jézus diadalmenete, amely egyszerre ad célt az o és a
mi szenvedésünknek is.
A nagyhét első napjain sokan még
dolgoznak. Ezt a szent hetet mégis másként kellene alakítanunk, mint a
többi munkanapot. Személyes nagyheti liturgiámhoz hozzátartozik, hogy
teljes nyugalomban végighallgatom Bach János- és Máté-passióját.
Evangélium-magyarázatokat olvasok, hogy közel kerüljek Jézus
szenvedéstörténetéhez. Érzem, hogy Jézus szenvedéstörténetét sohasem
tudom megfejteni. Újra és újra fölvetődik a kérdés: mi értelme van Jézus
szenvedésének? Mit jelent, ha a liturgiában megvalljuk, hogy Krisztus
kereszthalálával megváltott bennünket? Miért kellett éppen így történnie
a megváltásnak? Milyen értelmet kölcsönöz Jézus szenvedése a saját
szenvedésemnek, és hogyan győzhetem le azt?
A nagyhét első
csúcspontja a nagycsütörtök. Vele kezdődik a 'Triduum Sacrum', a Szent
Háromnap misztériuma. Az Eukharisztia alapítását ünnepeljük, amely az
utolsó vacsorán történt. Jézus látható jelet akart ránk hagyni, hogy
bizonyítsa nekünk végsőkig menő szeretetét. Az eukharisztia az az
alkalom, ahol naponként újból megtapasztaljuk szeretetének titkát.
Miközben Jézus megtörte a kenyeret és a tanítványoknak adta, miközben
megáldotta és tanítványainak nyújtotta a kelyhet, az új szövetség jelét,
felfoghatóvá vált, hogyan értette ő maga a kereszthalálát: szeretetének
teljességeként, értünk való önátadásként. Kikerülhette volna a
letartóztatást, és elmenekülhetett volna egy másik országba – de ő
kitartott, mert nem akarta elhagyni a tanítványokat, akiknek Isten
szeretetét hirdette és konkrét cselekedettel bizonyította is.
Kereszthalálában megmutatta nekik, hogy a végsőkig szerette őket. Minden
egyes eukharisztián Jézus szeretetében részesedünk, amely a haláltól
sem irtózott. Minden nagy szeretet legyőzi a halált. Szeretetének
jeleként Jézus megmosta tanítványai lábát. Ezt az ősi szertartást az
esti liturgiában végzi a pap. A közösség 12 tagjának megmossa a lábát,
hogy láthatóvá legyen, mit tett értünk Jézus kereszthalálában: lehajolt
hozzánk, egészen a halál porába, megmosta és meggyógyította
beszennyeződött, sebzett lábunkat.
8. Nagypéntek
A
nagypéntek Németországban munkaszüneti nap, arra kell használnunk, hogy
szembesüljünk a szent cselekménnyel, amit majd a délutáni liturgiában
ünneplünk. Különleges napként kellene kezelnünk. Sokan csendes napként
ünneplik meg, némán reggeliznek, és közben odaillő zenét hallgatnak. –
Egy csendben elköltött reggeli megfelelő zenével egybekötve másként
kapcsolja össze a családot, mint a szokásos beszélgetések. – Mások
böjtölnek nagypénteken. Csak egy kis száraz kenyeret vesznek magukhoz
vagy folyadékra korlátozzák az étkezést. Jót tesz a léleknek, ha ez a
nap kiemelkedik a szokásos ritmusból, ha személy szerint és családunkban
is saját nagypénteki szertartásunkat gyakoroljuk. Egyes családok
közösen zsoltároznak vagy együtt elmélkednek a keresztútról.
A
nagypéntek csúcspontja a három órakor, Jézus halálának órájában kezdődő
liturgia. Ősi ünnep ez a katolikus egyházban: szentmise nincs, csak
szavakban, énekekben, rítusokban kifejeződő liturgia. Néma csenddel
kezdődik, mely alatt a pap és a segédkezők földre borulnak. E szokatlan
gesztussal azt fejezik ki a celebránsok, hogy Jézus halálának titkához
csak elnémulva közeledhetünk. Ezután elhangzik a szenvedéstörténet János
evangéliuma szerint. János hasonlóképpen írja le Jézus szenvedéseit,
mint a szinoptikusok: letartóztatják, a főpap kihallgatja, Pilátus elé
állítják, megostorozzák és keresztre feszítik. Jézus hatalommal járja
végig szenvedése állomásait. János már elbeszélése kezdetén kiemeli, ki
ez a Jézus, akit a poroszlók elfognak. Térdre hullva, akaratuk ellenére
mint valódi király előtt hódolnak előtte. Pilátus megpróbálja
megfélemlíteni Jézust. Politikai hatalma van ugyan, Jézus előtt mégis
erőtlennek és gyengének bizonyul. Jézus fölfedi hatalmának alapját: 'Az
én országom nem e világból való.' (Jn 18,36) Jézus méltósága sem e
világból való. A mennyből szállt le a földre. A világnak nincs fölötte
hatalma, mégha kifelé más is a látszat.
Nem azért hallgatjuk
végig Jézus szenvedését, hogy megcsodáljuk, hanem hogy Jézus által saját
szenvedésünk legyőzéséről elmélkedjünk. Életünkben a szenvedés hasonló
helyzeteivel találkozunk, mint amilyeneket Jézus járt végig előttünk.
Fogságba esünk, elítélnek, félreértenek, megsebeznek, kitaszítanak
bennünket, és végül ellentmondásaink keresztjére feszülünk. Egyedül
lépjük át a halál küszöbét. Ennek ellenére ránk is áll, hogy nem e
világból való királyság lakik bennünk, hogy van bennünk valami isteni,
ami fölött e világnak nincs hatalma, s ez megajándékoz minket a
bizalommal, hogy Jézussal járva szabadságban és méltóságban Isten
dicsőségébe jutunk.
Az egyetemes könyörgések után, amikor az
Egyház a világ minden emberéért imádkozik, a nagypénteki liturgia
csúcspontját a kereszthódolat alkotja. A keresztet nem mint a szenvedés
szimbólumát tiszteljük, hanem mint üdvösségünk képét. A kereszt jel,
hogy Krisztus az emberi lét minden ellentétét magára vette és
megváltoztatta szeretetével, amelynek a kereszten cáfolhatatlan jelét
adta. Istennek ebből a szeretetéből semmi sincs immár kizárva. Mindent
megérintett bennünk szeretete, amely a keresztre felfeszített
Istenfiában ragyogott fel legfényesebben. Ezért énekeljük a keresztre
tekintve örömünket Jézus szeretetéről. 'Kereszted előtt hódolunk, Urunk,
magasztalunk és dicsőítünk szent feltámadásodért; s íme, a keresztfa
által üdvösség jött a világba.'
A kereszt nem elnyomni, hanem
felemelni, nem megsebezni, hanem meggyógyítani, nem megterhelni, hanem
felszabadítani akar. A keresztben megváltásunk titkát, üdvösségünk és
megszabadulásunk titkát ünnepeljük.
9. Nagyszombat
Nagyszombat
sokak számára csak a takarítás és a húsvéti előkészület napja. Pedig
ennek a liturgiától mentes napnak sajátos lelki tartalma van. Jézus
nemcsak meghalt értünk, hanem három napig ott is feküdt a sírban.
Tudatosan kell szembesülnünk ennek a napnak lelki tartalmával. Legjobb,
ha ez csendben történik, amikor megmérkőzünk igazságunkkal és halálra
ítélt helyzetünkkel.
Krisztus leszállt a halál birodalmába, a
Hádészba, az árnyékok világába. El tudom-e képzelni, ahogyan Jézus
leszáll árnyékvilágomba? Mit zárok ki az életből? Mi kerüli el a
tekintetemet? Mit fojtok el életemben, mit zártam lelkem sötét kamráiba?
Mivel nem merek szembesülni? Mit szeretnék elrejteni magam, mások és
Isten elől? Krisztus a halálnak és sötétségnek éppen ebbe a birodalmába
szeretne alászállni, hogy mindazt, ami megdermedt és elhalt, ami sötét
és korhadt bennem, érintésével új életre keltse.
A keleti egyház
húsvéti ikonjai mindig úgy ábrázolják Jézus Feltámadását, hogy Krisztus
kiemelkedik a halál birodalmából, és kézen fogja a holtakat. Nagyszombat
délutánja az a nap, amikor beengedem Krisztust a bennem halálra dermedt
dolgok birodalmába, halotti birodalmamba, és így minden bennem
eltemetett holt dolgot, mindazt, ami meghalt bennem, kézen fogja, a
napfényre vezesse és új életre keltse. Krisztus három napot töltött a
sírban. A nagyszombat arra hív, hogy körültekintsek benső síromban. Mit
kellene végleg eltemetnem? Életem mely sebeitől kellene megválnom? Ha
eltemetem sok betegségemet, akkor nem fordítom őket fegyverként mások
ellen. Nem hordozom már magamban csendes szemrehányásként megsebzőimmel
szemben. Így megszabadulhatok neheztelésemtől, ellenérzéseimtől és
keserűségemtől. Nincs már rájuk szükségem, hogy életem sikertelenségeit
igazoljam velük.
El kell temetnem állandóan jelentkező
bűntudatomat is, amely miatt magamat marcangolom, amely körül állandóan
rovom a köröket. Bízhatok abban, hogy Krisztus leszállt bűntudatom
sírjába, benső kínjaim poklába, amelyet szemrehányásaimmal teremtek
magamnak, és meg is szabadít tőle. Ha nem forgolódom már többé bűnöm
körül, akkor valóban új életre támadhatok.
Nagyszombaton
leszállok a síromba és elképzelem, hogyan nyugszik Krisztus sírom
sötétjében, hogy mindent új életre ébresszen. Krisztus leszállt
félelmeim, reményvesztettségem, önsajnálatom sírjába, hogy lelkem mélyén
meggyógyítson és átváltoztasson. Csak akkor fogok húsvétkor megváltott
és megszabadított emberként feltámadni, ha van bennem bátorság, hogy
síromba tekintsek, és mindent eltemessek, ami távol tart az élettől.
10. Húsvét
Húsvétkor
nemcsak Jézus feltámadását ünnepeljük, hanem a sajátunkat is. A húsvét
éjszakai liturgia a sötétséggel kezdődik. Tudatosan kitartunk sírunk
sötétségében. Együtt várunk a sötét templomban. Ekkor azonban a diakónus
a húsvéti gyertyával belép a templomba – és az egyetlen gyertya fénye
bevilágítja a sötétséget. Ezt a fényt szétosztják a híveknek, akik
szintén magukkal hozták húsvéti gyertyájukat. Sokan maguk díszítik ki
ezt a gyertyát: olyan szimbólumokkal, amelyek számukra életet és
világosságot jelentenek. Ezt követően, amíg a diakónus a csodálatos
Exultetet énekli, égő gyertyájukkal mindannyian megvilágítják saját
sötétségüket, hogy így világosság támadjon szívükben, hogy a húsvéti nap
bennük is felragyogjon és elűzzön minden sötétséget. Krisztus
világossága szívünk minden sarkába szeretne behatolni, el akarja vinni
az élet melegét a belső hidegbe, az elevenséget a dermedtségbe, a
bizalmat a félelembe. A húsvéti ünnepléshez hozzátartozik az
Alleluja-ének. A böjti idő negyven napja után húsvét éjszakáján először
hangzik fel az Alleluja. Hogy hozzászokjunk a húsvéti ének örömteli
zengéséhez, háromszor énekeljük el, egyre magasabb hangon, és így egyre
mélyebben hatol a szívünkbe, elűzve onnan minden gyászt. A feltámadást
meg kell énekelni. Hangosan kifejezésre kell juttatni. Nem elég, ha csak
az eszünkkel hiszünk benne. A test fel akar támadni. Ez történik meg az
énekben. Éneklés közben növekszik bennünk a szeretet aziránt, akiről
éneklünk. A húsvéti Allelujával felemelkedünk a szeretet misztériumához,
amely erősebb, mint a halál. A Jézus feltámadása fölötti örömöt, s vele
a saját feltámadásom fölötti örömöt csak akkor fogom valóban átérezni,
ha teljes szívből éneklek. Az egész embernek énekké kell válnia. Csak
így tudja megérezni a szeretetet, amelyet a Feltámadott fel akar
ébreszteni benne. Az éneklő szeme előtt kirajzolódik annak a képe,
akiről énekel. Megsejtjük, hogy a Feltámadott közöttünk van, és részesít
bennünket feltámadásának teljességében és szabadságában.
Húsvét az
élet ünnepe. Azt ünnepeljük, hogy az élet legyőzte a halált. Krisztus
legyőzte a halált. Az élet erősebb, mint a halál, többé nem lehet
elpusztítani. Ezt az Életet meg kell ünnepelni. Az eukharisztia ünnepi
lakomájában Őt ünnepeljük. Őt ünnepeljük akkor is, amikor boldog
húsvétot kívánunk egymásnak. Új együttlétre van szükség.
25 éven
át vezettem húsvéti lelkigyakorlatokat fiatalok és ifjú felnőttek
számára. Az volt a gyakorlat, hogy húsvétkor a fiatalok átölelték
egymást: közösen örültek a feltámadásnak. Táncra is kerekedtek
egymással. Megérezték, hogy a feltámadást a testtel is ki kell fejezni. A
táncban lehullnak a béklyók, amelyek fogva tartottak bennünket.
Megsejtünk valamit testünk szabadságából és szépségéből, és áttáncoljuk
magunkat az életbe, amelyet a Feltámadott ajándékoz nekünk.
A
húsvétot 50 napon át ünnepeljük. A húsvét át akarja változtatni
hétköznapjainkat. Hétköznapjainkban dől el, hogy vajon húsvétkor csak
egy eufórikus hangulatnak engedtünk, vagy életünk kellős közepén is
megtörtént a feltámadás. Fokozatosan begyakoroljuk magunkat a feltámadás
életébe. Megtanuljuk, hogy újra és újra fel kell támadnunk, ha a
munkánkban valami balul üt ki, ha a kapcsolatainkban konfliktusok
támadnak, ha kudarcot vallunk és csalódunk önmagunkban. A feltámadás azt
jelenti, hogy ismételten felkelünk, ha elestünk, nem maradunk fekve. A
feltámadás azt jelenti, hogy a Feltámadott velünk van.
Krisztus
mindig a másik partról lép az életembe, hogy megmutassa nekem: a
feltámadás sikeressé változtatja a sikertelent, a halott élővé lesz, a
sötétség világossá. A feltámadásba vetett hit meggyógyítja megsebzett
életemet és arra tanít, hogy feltámadjak az igazi életre, arra az
életre, amelyet Isten gondolt ki számomra. A feltámadás már itt és most
az életre akar megtanítani. Azt ígéri, hogy ez az élet átlépi a halál
küszöbét is, és nem semmisíthető meg, mert Jézus halálával és
feltámadásával a szeretet mindenkorra legyőzte a halált.
Forrás ~ Internet